Hoe kan je iets aflezen van een zonnewijzer?

Hoe kan je door de schaduw van een zonnewijzer erachter komen of het 21 juni (zomer) of 21 december (winter) is?
Hoe kom je er achter door op MEERDERE dagen naar de lengte van de schaduw te kijken of het 21 maart (lente) of 23 september (herfst) is
Waarom kun je niet door 1 keer naar de lengte van de schaduw te kijken niet achterhalen of het lente of herfst is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als er sneeuw op de zonnewijzer ligt is het geen 21 juni. ik begrijp niet dat je een datum van een zonnewijzer af wil lezen. Je gebruikt een zonnewijzer toch om de tijd op de dag te bepalen?
Of is dit ene theoretische vraag (voor school)?

Antwoorden (1)

Je ziet dat omdat de schaduw langer /korter wordt. Als de zon op dezelfde tijd hoger staat, zal de schaduw korter worden. Je kunt dus aan de schaduw zien dat het jaar doorgaat, aan de lengte van de schaduw kun je dan zien, als je het een paar dagen volgt of je richting zomer gaat, of juist er vanaf gaat
anneliez