Als het ijs drijft op het water zal het waterpeil precies hetzelfde blijven!

Als de ijsberg groot is, en leunt op de bodem, en boven het water uitsteekt, dan stijgt het waterpeil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grootste deel van de ijsberg zit per definitie onder water. Anders is het een ijsschots.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onterechte minnen. En die opmerking van Hippo slaat helemaal nergens op, want van alle stukken ijs, of het nou een ijsberg of een ijsschots is, zit het grootste deel onder water.

Andere antwoorden (3)

Dat stijgt. Omdat de ijsberg eerst nog boven het water was en nu smelt, hij onder het water opervlak komt. Hetzelfde principe als je iets een een glas water gooit. Het waterpeil stijgt ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd; wet van Archimedes. Gooi maar eens een ijsblokje in een glas water en kijk dan of het waterpeil stijgt naarmate het blokje smelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-1, fout antwoord
@T74
Raar idee: als een drijvende ijsberg smelt, `smelt eerst het deel boven water`. Denk je niet dat de ijsberg dan naar boven komt?
Van een drijvende ijsberg zit altijd een vast percentage boven water en een ander deel er onder (ca. 10% boven water).
De dichtheid van ijs is namelijk LAGER dan van water, eenzelfde aantal moleculen (gewicht) neemt daardoor meer plaats in, dus het soortelijk gewicht van ijs is lager dan van water, daardoor gaat het drijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je dit als reactie bedoelt? Zie het zo: een liter bevroren water neemt meer ruimte in dan een liter vloeibaar water. Dus waar geen ijs meer zit (onder water) en of het nu drijft of stijgt, er is meer ruimte voor het vloeibare water. Probeer het testje maar eens uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt nog altijd ook af van de temperatuur van het water en dat van het ijs. Daarbij zijn ijsbergen (niet ijsschotsen) zoet water en en zeewater zout. Als je echt volledig wil zijn moet je dat ook meenemen. Maar goed; het stijgen van de zee spiegel heeft idd niet veel te maken met het smelten van zee ijs maar alles met het smelten van land ijs en het opwarmen van de oceanen. In de praktijk van ijsbergen zit het dus een klein beetje anders dan met een klont ijs in een glas water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@T74, probeer het testje zelf maar eens uit. Het klopt gewoon niet :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rik23, je hebt gelijk. Mijn antwoord klopt niet. Zie rectificatie en de reacties daaronder.
Ik zeg dat het water stijgt als een ijsberg helemaal smelt. Om het visueel voor te stellen: stel dat we de top van de ijsberg even wegnemen en dat we wat onder water zit plots doen smelten: het waterpeil zal nagenoeg hetzelfde blijven (theoretisch, niet voor 100%) omdat het volume ijs dat onder water zat nu wordt ingenomen door water. Maar we zitten nog met die top van de ijsberg die ook in het water moet.
een jaar geleden