Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom spreken mensen structureel woorden verkeerd uit?

Zoals nieuws ineens Niels is, sneeuw wordt sneel en nog veel meer voorbeelden. Mensen denken het goed uit te spreken, maar je hoort wat anders. Ze zeggen namelijk ook wat anders. Let maar eens op.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Cryofiel
15 jaar geleden
Nooit opgevallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Luister naar het rtl nieuws. Of naar het journaal.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Omdat spreektaal niet hetzelfde is als schrijftaal, en woorden eigenlijk overal een heel klein beetje anders worden uitgesproken.

Schrijftaal volgt grotendeels het 'gemiddelde' dat we ABN noemen, door iedereen goed wordt verstaan, maar eigenlijk door niemand meer - op een enkele oudere acteur na wellicht - wordt gesproken.

Om te voorkomen dat pak hem beet Limburgers en Amsterdammers elkaar totaal niet zouden begrijpen als ze beiden hun spreektaal fonetisch zouden opschrijven, volgen we dat compromis. Maar inderdaad, niemand spreekt altijd alle letters uit zoals je ze schrijft, of je zou wel heel aanstellerig of belachelijk klinken.

Eiluk prate wammaauw un beetje krom, en ajaltijd psies zou opschijve hoe we psies prate, kon je dur wschijnluk geen tou an vasknope. Hie staat best wew psies hoe ik meestaou praat, en dur is eg geen krom wooat bij, maar dazouje zonie zegge.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt voor de antwoord. Vooral de laatst alinea vind ik erg mooi.

Andere antwoorden (7)

Die mensen vinden dat jij het verkeerd uitspreekt. Dus dat 'verkeerd' is maar relatief.
(Lees meer...)
AWM
15 jaar geleden
Ik heb dat niet en ken ook niemand die dat heeft. Wellicht dat jij aanleg hebt voor dyslexie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is verbastering van de taal, dit is al een aantal keer in de media besproken en is moeilijk tegen te gaan. Ik heb zelf trouwens een tijdje een o probleem gehad waardoor school werd uitgesproken al schoo. Totdat iemand mij attendeerde dat het meer moet klinken als schol deed ik hier niets mee.
Het is dus wel te doorbreken, maar zoals ik al zei, moeilijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bv Indentiteit ipv identiteit is een hardnekkige.
En wat denk je van symptonen? (ipv symptomen).
Het ligt waarschijnlijk beter in het klankpatroon om het zo uit te spreken.
Als ik het hoor, word ik altijd even afgeleid van het onderwerp, ga ik opletten of ze het nog een keer zeggen, of ik het echt goed heb gehoord. En ja hoor, daar komen de symptonen weer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@ Ineke,dat had ik ook toen er nog geen zorgverzekering was,sommige mensen waren lid van het "ziekenvonnis"!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
no-twaar ipv notoir, uitgesproken als dubbel o, is ook zoeen, dat noemen ze een hypercorrectie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ken iemand die ging regelmatig met haar kind naar het consulatiebureau.
Het is maar net wat je als kind is aangeleerd.Heel soms ontdek ik woorden die ik verkeerd uitspreek en merk dat mijn moeder het op de zelfde foute manier uitspreekt.Gelukkig wordt ik het me bewust,want het voelt een beetje dom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eerst was er de Nederlandse taal, toen kwam pas de spelling. Voor de spelling zijn latijnse letters gebruikt. Vandaar dat we met een vreselijke spelling opgescheept zitten. Als je woorden letter voor letter zou uitspreken raakt je tong in een knoop. We spreken de woorden dus niet verkeerd uit, maar de spelling is fout. In het Italiaans wordt elke letter op dezelfde manier uitgesproken. Geen nationaal dictee daar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt gelijk. Allerlei woorden worden verkeerd uitgesproken. Dat komt doordat ze moeilijk zijn uit te spreken of dat de spreekwijze is veranderd en de schrijfwijze gelijk is gebleven. Ik ken niemand die het woord erwt niet als ert uitspreekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing