Waartegen werkt de cellulaire afweer precies en waartegen de humorale afweer?

Macrofagen binden antigenen aan hun receptoreiwitten op hun celmembraan. Nu heb je een antigeenpresterende cel (APC). Deze APC's komen via de lymfe en het bloed in de lymfoide organen terecht. T-lymfocyten worden geactiveerd en delen zich veelvuldig. Er ontstaan drie typen dochtercellen: T-helpercellen, cytotoxische T-cellen en T-geheugencellen. T-helpercellen geven cytokinen af en bepaalde cytokinen stimuleren de ontwikkeling van cytotoxische T-cellen. Deze cellen verlaten de lymfoide organen en vernietigen lichaamscellen die met virussen zijn geinfecteerd. Dit is dus cellulaire afweer, dus cellulaire afweer werkt alleen tegen virussen en niet tegen bacterien?

De cytokinen uit de T-helpercellen kunnen ook de ontwikkeling van B-lymfocyten stimuleren. Deze werken met antistoffen. Antistoffen maken de ziekteverwekker onschadelijk. Dit is dus humorale afweer, werkt dit alleen tegen bacterien en niet tegen virussen?

Resumerend:
Als je een infectie hebt van een virus, wordt er dan altijd een cellulaire afweer opgewekt en bij een infectie van een bacterie altijd een humorale afweer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (1)

Probeer he eens in een normaal begrijpelijk goeie vraag.nl taal uit te leggen