In de serie "tudors" over Henry VIII die rond 1540 leefde is een fontein te zien.

Ik vraag me af hoe men een fontein liet werken zonder pomp?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Hero of ook wel Heron van Alexandrië was een wetenschapper die leefde in de eerste eeuw voor Christus.
De fontein van Hero is al lang bekend. Eeuwenlang wekt de werking van deze fontein verbazing: water wordt ogenschijnlijk 'vanzelf' omhoog gespoten. Deze fontein kan op eigen kracht, dus zonder mechanische hulp, het water omhoog spuiten. Bij de alledaagse fonteinen zien we dat er altijd gebruik wordt gemaakt van een pomp.

Bij zwaartekracht fonteinen is de maximale hoogte gelijk aan het hoogste punt in het bijbehorende waterreservoir. De fontein van Hero zit echter zo in elkaar dat deze maximale hoogte kan worden overschreden.

Bekijk onderstaande link, en het word je duidelijk, dat er reeds lang voor 1540 werkende fonteinen bestonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Fonteinen kwamen al voor in het oude Mesopotamië. Ook de Romeinen kenden al fonteinen. Dat de Tudors over fonteinen beschikten, hoeft dus niet te verbazen.

Je kunt hier meer over lezen in de twee links hieronder. De Nederlandstalige is natuurlijk het makkelijkst toegankelijk, maar de Engelstalige is uitgebreider.
Cryofiel