Afhankelijk van de persoon kunnen je ogen wel 20 tot 100 MegaPixels hebben, en een paar MegaHertz.
Maar de "computer" die er achter zit (je hersenen) hebben maar een beperkte verwerkingscapaciteit. Die wordt geschat op 50 bit per seconde.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Huh? 20Mpix@1Mhz zou toch een veel grotere verwerkingscapaciteit vereisen? Heb je er een link naar die die paradox poogt uit te leggen? Zijn de hersenen dan eigenlijk een quantumcomputer?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
MrTomaat, de verwerkingscapaciteit van je hersenen zijn ontzettend veel efficiënter, omdat het hoofdzaken van bijzaken scheidt: een witte muur slaat hij niet op als een enorme zee aan pixels, maar als een wit vlak. Je hersenen registreren wel weer oneffenheden hierin.
Hoe? Vraag voor iemand die er meer verstand van heeft. Daarnaast richten jou hersenen zich op 1 punt, en wat er aan de rand van je gezichtsveld gebeurd, wordt niet echt duidelijk in beeld gebracht. Jij kunt niet een tekst lezen terwijl jij je richt op de rand van je computerscherm, terwijl een camera dit wel allemaal, onafhankelijk van de plek in het beeld, registreert. Dit zijn van mijn kant twee suggesties, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er verder ook niet ontzettend veel van weet. Ik hoop dat anderen me kunnen aanvullen.
Thecis
10 jaar geleden
Eigenlijk niet. Het feit dat je ziet, wil zeggen dat een foton een staafje / kegeltje heeft geraakt. Deze zendt dan een signaal door. Een staafje / kegeltje is aan of uit, dus digitale benadering. Door de hoeveelheid staafjes en kegeltjes is de bitrate wel heel erg hoog waardoor het lijkt alsof een analoge benadering de juiste is.
Vsauce had hier laatst een item over:
http://www.boreme.com/posting.php?id=39521
Er van uitgaand dat het oog vijf miljoen kegeltjes heeft en honderd miljoen staafjes komt de digitale waarde op 576 megapixels uit.
Maar als het erop uit komt kunnen mensen het verschil niet zien tussen een foto met 150 dpi en 300 dpi.
Verde hebben vrouwen meer kegeltjes en mannen meer staafjes. Daarom zien vrouwen kleuren helderder, maar kunnen mannen beter zien in het donker.
Dat van die herzen gaat niet op voor ogen. Nou ja, een mens kan beeldwisselingen van meer dan 20 beeldjes per seconde niet onderscheiden. Daarom zie bij een film een vloeiende beweging en flikkeren TL buizen niet.
10 jaar geleden
Thecis
10 jaar geleden
Ik vind het antwoord geen + waard (wel goed antwoord, maar ik geef eigenlijk aleen een plus als ik het een uitmuntend antwoord vind). Maar het is ook zeker geen - waard, want het snijdt wel gewoon hout. Ter compensatie van degene die dit - heeft gescoord.
Poet
10 jaar geleden
Hoe reken je daarbij van het aantal staafjes en kegeltjes naar het aantal pixels? Een pixel kan 265 kleuren hebben maar de staafjes zijn alleen RGB en de kegeltjes alleen licht of donker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
" Nou ja, een mens kan beeldwisselingen van meer dan 20 beeldjes per seconde niet onderscheiden." Ik wel, geef maar iets van 20fps en iets van 60fps, haal ik er zo uit, omdat ik verspringend en geen vloeiend beeld zie. en flikkeren TL buizen niet. Op 20hz zouden die zeker wel flikkeren, zat laatst in een bioscoop die op 24fps nog ontzettend flikkerde (ze gebruikte naar mijn idee geen dubbele belichting 48/72 hz zoals de meeste bioscopen gelukkig wel doen), dat was echt een ramp. In mijn flat zitten in de toegang tl-buizen die altijd flikkeren. CRT (50hz) flikert ook en zelfs op plasma's kan je nog flikkering waarnemen. http://frames-per-second.appspot.com/ Zet de 1ste op 0 px/s
2e op 60 fps /None/200px/s
3e op 24 fps /none/500 px/s De bal op 60 fps met die snelheid komt als een bal over, de 3de op 24 fps komt bij mij als een serie verspringende ballen over. Met 30fps/500px/s is dat nog steeds zo bij mij. Bij 60 fps@50px/s zie ik geen enkele verpsringing meer. http://techreport.com/news/25051/blind-test-suggests-gamers-overwhelmingly-prefer-120hz-refresh-rates Er zou zelfs in blinde tests naar boven komen dat 120 fps geprefereerd wordt door veel mensen (in gaming). Ik neem aan dat je weet dat meer fps wel opgemerkt wordt boven de 20hz/fps, echter zie ik te vaak de "boven de 20/24/25 fps kan een mens toch niet onderscheiden" uitspraak.
Reddie
10 jaar geleden
@Poet, een pixel kan 16.000.000 kleuren hebben (2^24).
Neem je drie kegeltjes samen, een R, een G en een B, dan kun je dat wel min of meer met een pixel vergelijken, omdat elk kegeltje een zeer groot scale tussen min en max als output kan geven.
Neem je van die drietallen dan kom je met de getallen van escape uit op zo'n 200 MegaPixel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vergezocht? Het zijn dingen die ik allemaal zie(als je het niet gelooft kan je een blinde test komen doen mij in de flat, kan je gelijk de knipperende tl-verlichting zien), of je zelf kan testen met behulp van de gegeven site. Dat hersenen en framerate niet hetzelfde werken weet ik, dat bestrijd ik ook niet. Echter de opmerking van Escape is naar mijn idee pas vertekenend voor de vraag, het eerst punt waarop mensen motie in stilstaande beweging gaan zien in een serie stilstaande plaatjes is eigenlijk helemaal niet van toepassing op de waarnemingssnelheid van de hersenen. Je kan veel beter gaan kijken waar het laatste punt ligt dat mensen nog een verschil ervaren. Dat zegt veel meer naar mijn idee (eens?). Hoe hard kan de snelste auto rijden? Een auto mag als deze 60 km/u kan rijden al de weg op! Dat is toch ook de wereld op zijn kop?! Het rare is dat ik deze bewering(20fps=motie) vaker tegen kom, nog los van een conclusie is deze opmerking in mijn ogen altijd vreemd en de laatste die iets toevoegt(behalve het omgekeerde idee inprenten wat hier gevraagd wordt). Het herhalen van deze opmerking zie ik nu zelfs soms terug in de vraag of 100/200hz tv's zin hebben. Dan wordt gewoon gezegd dat deze onzin zijn omdat films met 24fps opgenomen worden en daar nog nooit iemand over geklaagd heeft. Als deze film echter met 24fps geprojecteerd wordt zonder tussenbelichting zie ik dat wel degelijk. Nog afgezien van het verspringen van objecten in beeld. "The lighting used in film projectors is typically an incandescent lamp or arc lamp, which does not flicker, but some degree of flicker is desirable to help decrease the flicker fusion threshold comfortably below film's typical framerate of 24 fps. This is usually accomplished with a shutter which causes the lamplight to apparently strobe on and off at a multiple of the framerate, most often 48–96 Hz." http://en.wikipedia.org/wiki/Flicker_(screen) Wat er nou precies vergezocht is snap ik dus nog niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@88koentje88 http://frames-per-second.appspot.com/ Zet de 1ste op 0 px/s
2e op 60 fps /none/500px/s
3e op 30 fps /none/500 px/s Doe dat eens en ben je het er dan mee eens dat 30fps gewoonweg niet vloeiend is als je het met 60fps vergelijkt? 30fps is eerlijker testen omdat je met 24fps ook nog eens "telecine"judder ervaart door dat 24 geen hele deling is van 60 (60hz is als het goed is exact de snelheid waarmee je monitor werkt). Als je net als ik 60fps vloeiender vind ogen dan 30fps zegt dat dan niet dat je ogen eerder met iets vergelijkbaars van meer dan 30fps kijken dan minder?