Hoe kom ik van mijn nachtmerries af?

Elke nacht, werkelijk élke nacht heb ik nachtmerries waar ik midden in de nacht of de volgende ochtend uit wakker word. Sommige kan ik gauw vergeten, maar de meeste blijven me heel erg bij. Hoe kan ik hier vanaf komen? En is er een verband met het feit dat ik over het algemeen genomen heel veel moeite heb om mijzelf te uiten (bv. ik kan niet huilen, zit emotioneel vast), dat het daarom in mijn slaap gebeurt? Ik heb de afg. tijd erg veel meegemaakt, o.a. de dood van mijn vader...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Veel dromen gaan gewoon over het verwerken van de dag en andere dromen vertellen iets over jezelf. Wat er zich afspeelt in jouw eigen onbewuste kan zich bewust maken via dromen. De droom, waarin je je vader kwijt raakt zonder afscheid te kunnen nemen, herhaalt wat je in werkelijkheid meemaakte en is letterlijk een nachtmerrie voor je. De andere droom waarin je droomt dat je vader niet weggaat geeft aan dat je alsnog afscheid kan nemen. Wat kan helpen is een speciaal moment te plannen (samen met je moeder als ze ervoor voelt?) en dan alsnog een privé afscheid te nemen. Je (jullie) zou na kunnen denken over de plek waar dat voor jou de meeste waarde heeft. Vertel je vader in gedachten wat je gaat doen en vraag of hij er ook wil zijn. Misschien kan je voor die tijd een brief aan hem schrijven met alles erin wat je hem zo bijzonder graag wil(de) zeggen. Gebruik kaarsen, een bloem, op het moment van de privé ceremonie of wat dan ook om de ceremonie echt te maken voor jezelf. Misschien wil je de brief ceremonieel verbranden. Doe wat je hart je ingeeft. Geef jezelf alle tijd tijdens die ceremonie en laat je gevoelens toe. Doe het op een manier die jóu aanspreekt, dat is het allerbelangrijkste. Je bent nooit te laat om afscheid te nemen van geliefden.

Het kan heel goed dat je in je dromen dingen aan het verwerken bent. En je zegt dat je emotioneel vastzit, dan ga je inderdaad meestal juist woest dromen in mijn ervaring. Het kan zijn dat het minder wordt als je daaraan gaat werken, zelf of met hulp van iemand. Misschien dus eens overwegen om hulp in te roepen?

Het zou goed kunnen dat je nachtmerries te maken hebben met het verwerkingsproces i.v.m. de dood van je vader. Dit is uiteraard een zéér ingrijpende gebeurtenis geweest en daar zet je je níet zomaar even overheen. Omdat je jezelf moeilijk of niet emotioneel kunt uiten,vertaen deze opgekropte en onverwerkte emoties,die uiteraard heel heftig zijn,zich mogelijk in nachtmerries en/of angstaanjagende beelden. Ga voor jezelf eens na,wát voor beelden en nachtmerries je tijdens je droom plagen. Hoe is je eetpatroon en je dag- en waakritme? Word je goed opgevangen door je omgeving? (Vrienden,familieleden,kennissen,ev. collega's e.d.) Probeer ook een gesprek te voeren met iemand die jij erg vertrouwt,b.v. een goede vriend(-in) f een je nastaand familielid (misschien een oom of tante o.i.d. ? ) Misschien lukt 't dan,na een paar gesprekken,om je gevoelens over het verlies van je vader wél te uiten. Lukt dit toch niet,dan zou ik je willen aanraden om professionele begeleiding in te roepen,b.v. een in psychologie en/of nabestaanden-begeleiding onderlegd persoon,ok? Ik hoop,dat je leert om het verlies van je vader op een goede en voor jou aanvaardbare wijze te verwerken en een plaats te geven en dat je ook afkomt van die nare nachtmerries hoor. Groeten en sterkte! ;) Toegevoegd na 50 seconden: vertaen= vertalen

Wat vervelend èn vermoeiend voor je, iedere nacht die ellendige nachtmerries. Je zou er al tegenop zien om te gaan slapen, wetend dat het weer gaat gebeuren... Wat mogelijk kan helpen om iets meer rust te krijgen: voor het naar bed gaan een half uur heel rustig. Douchen, lekker met een tijdschrift. Dan naar bed. En in bed letten op je ademhaling. Luister ernaar. Dat maakt loom. Verder zou ik je zeker een paar gesprekken willen adviseren met een psycholoog. Gewoon alles op een rijtje zette, je wat open stellen om zo je innerlijk wat meer ruimte te geven. Je hebt zoveel emoties gehad, recentelijk. Niet langer zo doorlopen met die nachtmerries. Dat mat je af. Het beste ermee!

Dromen zijn toch een manier om de zaken in je leven te verwerken. Jij hebt momenteel even een zetje nodig, zodat je inderdaad de zaken vanuit het bewustzijn kan gaan verwerken. Ik raak je dan ook aan om eens op zoek te gaan naar een therapeut of een psycholoog. Probeer samen eens te werken aan het verdriet en emotionele problemen die in je vastzitten. Op het moment dat je daar meer lucht in zal krijgen, dan zal het slapengaan ook vast en zeker wat beter gaan. Ik vermoed dat het niet alleen maar de meest recente zaken zijn waar je momenteel problemen mee hebt. Maar ook de zaken vanuit jou verleden zoals bijvoorbeeld het niet kunnen uiten van jou emoties. Deze diepgaande zaken komen vaak op een gegeven moment terug in jouw leven. En juist deze zaken zoeken de opluchting van de vrijheid en niet de verdrukking van het vastzitten.

Behandelingen voor nachtmerries - Zelfhulp: ontspanningsoefeningen Mensen die last hebben van nachtmerries hebben vaak al baat bij simpele ontspanningsoefeningen voor het slapen gaan. Dit zijn oefeningen die je zelf thuis kunt doen met een simpele handleiding. Mensen die gespannen zijn hebben namelijk sneller nachtmerries. Ontspanning voor het slapen gaan, zorgt ervoor dat je rustiger gaat slapen en hierdoor minder snel nachtmerries krijgt. - Behandelingen Er zijn verschillende soorten behandelingen voor nachtmerries ontwikkeld. Deze behandelingen zijn grofweg in drie groepen op te delen. Bij de eerste techniek worden mensen die last hebben van nachtmerries uitgenodigd steeds de angstige droom voor te stellen. Naarmate dit vaker gedaan wordt, neemt de angst af. `s Nachts wordt deze droom dan ook als minder angstig ervaren. Bij de tweede techniek gaan mensen overdag oefenen met het voorstellen van een ander einde van hun angstige droom. Een derde techniek is het werken met lucide dromen. Lucide dromen zijn dromen waarin je beseft dat je aan het dromen bent - waarbij je ondertussen gewoon verder droomt. Je kunt dan terwijl je droomt dingen veranderen. Deze techniek is er op gericht direct veranderingen in de angstige droom te laten plaatsvinden.

Bronnen:
http://www.healthylives.nl/ontspanning/ont...

Helaas niet veel aan te doen! Ik had een periode ook last van nachtmerries vreselijke dingen meegemaakt ook, Sinds dien ben ik gevoelloos lijkt het wel, niet veel dingen boeit me meer op me moeder na, me zelf te uiten heb ik nooit gekunt en zal ik nooit kunnen ook, mijn vertrouwen in bepaalde personen is herhaardelijk verloren! En daar door heb ik alleen nog veel haat in me en aggresi! Alleen me moeder wil ik er niet mee lastig vallen en een psychiater kan ik niet mee praten, wel geprobeert maar kan het niet:( Dus als ik jouw was zou ik wel een psychiater inschakelen voordat je zoiets hebt als mij, hoewel die dingen die ik heb meegemaakt wel een andere richting opgaan!

Volgens mij ben je eerder het introverte type,een beetje terug getrokken ,blijkbaar kan je moeilijk je gevoelens uiten,en als ik je vraag overschouw lijkt het er op dat je een heel gevoelig persoon bent.Wees blij dat je zo bent,maar soms is het dan ook moeilijk. Mij lijkt het dat jij met ontspanningsoefeningen jezelf kan leren ontspannen en alzo de(nacht) rust zal terug vinden. Mindfulness is een methode die ik zelf toepas ,en voor mij een goed resultaat geeft. Verwacht echter niet onmiddellijk resultaat,deze methode heeft zijn tijd nodig. Verder wens ik voor jou dat je spoedig je innerlijke rust terug vindt.

een dromenvanger boven je bed dat help echt, en proberen over dag je hoofd een beetje leeg te krijgen voor je gaat slapen

dit heb ik ook lange tijd gehad en ben er nu stillaan vanaf aan het geraken dit komt door de gebeurtenissen in het leven rond om u,en je maakt je daar in druk dan denk je snachts ook aan sommige dingen en dan droom je soms de ergste dinge.ik ben begonnen met voor ik ga slapen te relaxen en ook voor slapen gaan (max 2uur ervoor) niets te eten kamille thee helpt om kalmer te worden,kheb ook spijtig genoeg een tijdje kalmeerpilltjes moeten nemen maar nu ben ik over gestapt op iets dat je zo kan kopen bij de apotheek dit is op basis van citroenmelisse,je neemt dit tijdens het eten een lichtblauwe en een half uur voor het slapen gaan een donker blauw. en het helpt wel ik heb goed geslapen en heel lang zelfs sinds 2jaar niet meer gebeurt.

Misschien zou je kunnen kijken of je nachtmerries je herinneren aan gebeurtenissen in het dagelijkse leven. Dingen die je nog niet verwerkt hebt, maar die 's-nachts alsnog naar boven komen (omdat de "emotionele blokkade" dan niet werkt). Voel je je tijdens je nachtmerries meer "levendig" dan overdag? In dat geval kan het nuttig zijn om je nachtmerries met bv. een psycholoog te bespreken, het zou je kunnen helpen om emotioneel weer wat ruimte te krijgen. Hoe dan ook, ik wens je in ieder geval heel veel succes. Toegevoegd na 8 minuten: Toevoeging: het kan al helpen, om met iemand over de nachtmerries te praten. Daardoor kan je je uiten (en het is mogelijk dat daarbij, zonder dat je het verwacht, een traan naar boven komt. Laat maar gewoon komen! Het is de beste manier om het te verwerken). Heb je bijv. een broer of zus met wie je over de dood van je vader kan praten (of misschien INDIRECT, door niet over de dood van je vader maar over je nachtmerries te vertellen - en te vragen of hij/zij dit herkent, en er misschien ook over gedroomd heeft)?

Ben je getraumatiseerd in het verleden? Heb je flashbacks daaraan? Ben je schrikachtig? Gaan die nachtmerries daarover? Vermijdt je alles wat je aan het trauma herinnerd?

De slaap staat voor het verwerken van de dag, de eerste drie stadia van de slaap, wat ze de voorslaap noemen kan het zijn dat je nachtmerries krijgt. In feite is dit dus het afreageren van je dagelijkse beslommeringen, als je graag wilt dat het ophoudt is het mss handig als je niet praten kunt met mensen, om je gevoelens op te schrijven, in gedichten of een dagboek of gewoon een schriftje waarin je elke avond voor je gaat slapen opschrijft wat je die dag heeft bezig gehouden....en dat gewoon naast je bed neerleggen dat als je wat te binnen schiet en je slaapt nog niet helemaal dat je dat dan ook opschrijft, kan je een hoop schelen!

Beste, Bij mij werkt het wel zo dat de nachtmerries te maken hebben met emoties die ik nog niet of moeilijk kan uiten in het echt. Ik ben wel in therapie ervoor en krijg ondersteunende medicatie (als medicatie niet echt nodig is niet doen natuurlijk). Ik kan je wel zeggen dat dat helpt. En therapie leert je in kleine stapjes op jouw tempo te gaan praten over wat je dwarszit, ook al weet je dat misschien nog niet helemaal. Ik teken zelf graag en ben de laatste maanden bezig met het uittekenen van mijn dromen. Soms in stripvorm want dan zijn het hele verhalen. En doordat ik ze dan allemaal bij elkaar heb, en meeneem naar creatieve therapie, ontdek ik heel veel terugkerende onderwerpen en angsten. Het geeft me veel inzicht en helpt me in t verwerken van dingen die gebeurd zijn en waar ik nog last van heb. Zo heeft iedereen natuurlijk zijn eigen manieren die helpen, misschien werkt opschrijven ook. Als ik s nachts wakker wordt na een erge nachtmerrie dan sta ik in ieder geval wel onmiddelijk op en ga even naar beneden want als ik blijf liggen en dan weer in slaap val dan begint het meteen weer opnieuw (of verder, de droom) dus om die cyclus te doorbreken, moet ik wel even eruit, wat drinken, soms meteen effe opschrijven want dan is het eruit, en dan weer proberen slapen. Maar soms durf ik ook niet. Maar sinds ik dus Topamax heb (medicatie) is het een stuk minder. Maar dat wordt voorgeschreven bij ptss. Groetjes

Inderdaad is ontspannen voor het slapen gaan heel goed, lees een stuk uit een boek...luister even naar een muziekje, drink een kopje kruidenthee! Verder wil het ook wel eens helpen, om s'nachts als je wakker wordt je op je andere zijde te keren. Je hebt namelijk twee hersenhelften waarvan er op dat moment maar één actief is. Verder probeer alles op te schrijven wat je in je dromen meemaakt, wie zie je in je dromen, wat doe je, welke emoties ervaar je enz. Als je dit bijhoudt als een soort dagboek, krijg je er zelf meer rust in en wordt het overzichtelijker om inzicht te krijgen in wat de dromen nou werkelijk inhouden. Ook is dit handig als je bijv. wel besluit om hulp te zoeken, om voor jezelf alles op een rijtje te krijgen.

Dromenvanger. Als je erin gelooft, werkt het ;D

ten eerste gecondoleerd met je vader annepanne. het is spijtig te horen dat je de aflopen tijd zoveel hebt meegemaakt. je kan van je dromen afkomen door je emotie toe te laten te verwerken en een (speciaal) plaatsje te geven. waarom droom je? alle gebeurtenissen en emoties worden verwerkt, lukt dit niet overdag dan verwerk je dit in je dromen. hoe heftiger de emotie of gebeurtenis, hoe heftiger de droom. stap 1 om emotie te kunnen gaan verwerken is het toelaten van emotie, en hierin wringt de schoen bij jou..... je kan wel huilen (in je slaap) maar je belet jezelf dit als je wakker bent. je kan leren om te gaan met je emotie waardoor het niet meer zo belemmerend is voor je. omdat dit allemaal makkelijker is gezegd dan gedaan is hulp hierbij een aanrader. ik wens je heel veel succes en sterkte!!! bronnen, tips en info over 1) omgaan met emoties 2) waarom heb ik nachtmerries 3) verlies verwerken

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infoyo.nl/leven/...
http://www.gezondheidsnet.nl/geest/faq/8/w...
http://www.gezondheidvanbinnenuit.nl/gezon...

Een praktisch antwoord is via de huisarst om verwijzing vragen naar een therapeut. Deze kan je helpen om hiermee aan te werken en er overheen te komen. Zelf het trachten op te lossen d.m.v. introspectie en ontspanningsoefeningen lijkt me weinig kans van slagen hebben in jouw geval. Heel veel succes ermee.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100