Hoe voer je een nul meting uit bij een groep die het uit voeren element nog niet kan?

Ik wil onderzoek doen naar het effect van videofeedback op uitvoering de flak flik. Om het beginniveau te meten moet ik een nulmeting doen. Maar als ik de groep (studenten) het zomaar laat doen is het onverantwoord in verband met de veiligheid.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Antoni
9 jaar geleden
Hoe gaat dat dan in een gewone gymles of turnles? Er is toch altijd een eerste keer dat men de flikflak oefent? Hoe gaat dat dan? Zorg ervoor dat bij jouw test alles gaat zoals bij een gewone andere eerste keer van het oefenen van de flikflak. Misschien moet je daarvoor een gediplomeerd gymnastiekdocent vragen om de oefeningen te begeleiden? Zorg daar dan voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat de vrager bedoelt dat hij normaliter met oefeningen begint tot het eindresultaat. Je kan wellicht moeilijk het eindresultaat (de flikflak) laten doen(laten proberen) zonder dat de oefeningen gedaan zijn. Je begint dan dus pas aan het eind te meten ipv aan het begin. Maar dat is dus een onoplosbaar probleem. Maar ik zie zelf het veiligheidsprobleem niet zo. zeker als je het op een trampoline doet.

Antwoorden (1)

In dit geval heb je strikt genomen de nulmeting al gedaan: ze kunnen het niet. (hoe weet je dat eigenlijk?)

De praktische nulmeting is het aanvangsniveau zonder videofeedback (dat is de variabele die je gaat toevoegen en waarvan je effect wil meten).
Na de eerste instructie zul je het ze een keer laten doen - die eerste keer is de nulmeting, nog zonder videofeedback. Je wil immers de effecten van videofeedback meten, dus moet die nog niet zijn gegeven.

Met de volgende metingen kun je de effecten van de videofeedback meten. Denk erom dat je dat alleen kunt doen als je een controlegroep hebt die geen videofeedback krijgt of kreeg, hoe zie je anders effectverschil?