Wat is het evolutionaire voordeel van jeuk bij een muggensteek, voor de mug?

Aangezien muggen zich sneller voortplanten dan b.v de mens, zou je verwachten dat de mug met een niet jeukende beet, voordeel heeft, n.l grotere overlevingskans. Hoe kan het dat er nog steeds jeukende muggen zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
escape
9 jaar geleden
Uit je vraagstelling blijkt dat je geen bal snapt van wat de evolutietheorie is. Die heeft niets te maken met de jeuk van muggensteken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jij lijkt de vraag niet te snappen escape.

Antwoorden (2)

Het is een soort van wapenwedloop, maar dan eentje waar niet zoveel in geïnvesteerd wordt.

De mug prikt met z'n snuit door de huid en injecteert een anti-stollingsmiddel. Hierdoor kan het beest het bloed beter opzuigen.

De mens heeft als verweer daartegen de reflex ontwikkeld om te krabben. Parasieten stelen niet alleen bloed, maar brengen ook nog eens microben over. Sommigen daarvan zijn zelfs dodelijk.

De mug heeft als reaktie daarop weer 2 soorten verweer:
- Het anti-stollingsmiddel is licht verdovend op het moment van steken.
- Ze is razendsnel en meestal al klaar voordat wij iets in de gaten hebben.

Met deze wapens is 99% van de muggen al klaar met steken voordat het gevaarlijk voor ze wordt. In de vrije natuur kan ze ook gemakkelijk ontsnappen. Er is dus geen reden om geavanceerder technieken te gebruiken. Daarmee heeft de mug deze wapenwedloop gewonnen.

Relatief nieuw is het feit dat wij mensen in goed afgesloten huizen zijn gaan wonen. Een mug die klaar is met steken kan door de dichte muren en ramen minder makkelijk ontsnappen als in het oorspronkelijke bladerdek van de bossen.
Dit geeft de mens met de schoen of de krant in de hand de kans de mug alsnog dood te slaan. Maar het is mosterd na de maaltijd. De steek is al volbracht en dus ook het risico op de overdracht van nare microben.

Maar dat mag menig slachtoffer er niet van weerhouden toch een gevoel van wraak te ervaren wanneer de mug in een grote bloedvlek op het behang wordt veranderd.

Toegevoegd na 36 minuten:
Achter het zinnetje "Parasieten stelen niet alleen bloed, maar brengen ook nog eens microben over. Sommigen daarvan zijn zelfs dodelijk." ontbreekt nog een stukje:

Het krabben is dus belangrijk omdat het zo parasieten zoals muggen, vlooien en teken van ons lichaam verwijdert. De bedoeling is om zo besmetting van microben te voorkomen.

Toegevoegd na 8 uur:
Voor de duidelijkheid:
Het jeuken is voor de mug geen interessant gegeven. Immers tegen de tijd dat wij de jeuk opmerken is de mug allang weer weg. En waarom zou ze moeite doen om naar een niet-jeukende steek te evolueren als ze er toch geen belang bij heeft ?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Thanks :-)
nounka
9 jaar geleden
Had nooit gedacht dat daar een reden voor was. Goed om te weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En toch zou er dus een selectiedruk moeten ontstaan van anti-stollingsmiddelen die minder jeuken? Want hoe langer het duurt voordat men de steek ontdekt hoe kleiner de kans dat men nog weet waar het mogelijk gebeurd is en dus is de kans kleiner dat de mug zich uit de voeten kan maken. In theorie dan..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De kans is groter bedoel ik :)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Het aantal doden (indirect) door muggebeten is vrij klein. Daarbij is het effectiver de microben zelf te bestrijden dan heel snel jeuk te voelen. Je voelt pas iets wanneer de huid doorboord wordt en dan is het toch al telaat. De selectiedruk op dit onderwerp is dus niet zo hoog. Het zal dus nog wel een tijdje duren eer er op dit terrein wezenlijk wat verandert. Ik denk dat de mens er eerder in zal slagen via de wetenschap een goed anti-jeukmiddeltje te ontwikkelen. Dat gaat vele mallen sneller dan de evolutie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat ben ik compleet met je eens, maar theoretisch is er dus een selectiedruk. (Zoals vraagsteller suggereert)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik zeg al: "De selectiedruk op dit onderwerp is dus niet zo hoog." Als alle muggen zouden evolueren naar niet jeukende steken, dan zouden we ze minder bestrijden. Dat zou voor de mug als soort beter zijn. Dus evolutionair is er enige druk. Maar ik geef óók aan dat het jeuken óns verdedigingsmechanisme is. Ontstaan vanuit hetzelfde evolutiesysteem. Een minder jeukende beet zal dus tegengewerkt worden door evolutie bij de mens. Een mug zal meer winnen door betere ontsnappings- of camuflagetechnieken. Daar zal dus veel meer evolutie plaats vinden.
Bij het prikken van een mug, spuit deze een kleine hoeveelheid van een bepaalde stof in de huid tijdens het prikken.
Deze stof, voorkomt dat het bloed na het steken gaat stollen.
Zou hij ( zij) dat niet doen, dan is het opzuigen van het bloed snel afgelopen.
Helaas ervaren we dat als jeukend.
Dat hierdoor de kans om doodgemept te worden is voor de mug niet belangrijk.
Hij kan en zal er nooit iets van leren, want hij is dan dood.
Bijna alle keren dat een mug steekt, merkt men het pas, als de mug al weg is gevlogen, of zelfs pas na het slapen.
Evolutionair gezien, voldoet het inspuiten van dat stofje uitstekend, immers het zorgt altijd weer voor voldoende voedsel en daardoor voor voldoende nakomelingen.
En dat is voor de evolutie het allerbelangrijkste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Van een dode mug leert de mug (als soort) wél wat. Het is onderdeel van het proces van natuurlijke selectie en dat is EXACT hoe de evolutie werkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ben het wel en niet met je eens.
Indien een deel van de muggen die steken, jeuk zouden veroorzaken en die vaker daarom worden dood geslagen.
En een deel van die muggen een stof zouden gebruiken die wel werkt maar niet jeukt, dan zijn die door de natuurlijke selectie duidelijk in het voordeel en zullen de jeukveroorzaakende muggen uitsterven.
Maar alle muggensteken jeuken, dus leren ze niets van die dode mug, dus is er geen natuurlijke selectie.