als je 2 regenbogen ziet, hoe kan het dan dat de kleuren precies andersom zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (1)

( ja ik weet het mooi citaat van wikkie)

De regenboog wordt veroorzaakt door breking en weerkaatsing van zonlicht in waterdruppels. Deze zweven of vallen vrij en hebben dankzij hun oppervlaktespanning een bolronde vorm. Het licht breekt bij het binnengaan van een druppel, weerkaatst aan de achterkant van de druppel, en treedt na nog een breking aan de voorzijde uit, zoals uit een prisma. De verschillende kleuren in het witte zonlicht breken onder verschillende hoeken, wat een spectrum oplevert. De waterdruppel werkt dus tegelijk als een spiegel en een prisma.

dat is hoe een regenboog ondstaat. iedere kleur heeft zijn ijgen golflengte en Brekingsindex ( soort van hoek die gemaakt wordt bij het speigelen van licht.) ook dit is afhankelijk van de golflengte van het licht.
even simpel gezecht, de kleur met de grootste golflengte heeft de klijnste hoek, en andersom

de 2e boog ondstaat door het terug spiegelen van 1e de regenboog.

omdat rood ( bovenin de 1e boog ) de klijnste hoek heeft komt die als 1e in de 2e boog ( klijnste hoek )
andersom is het met paars die een klijne golflengte heeft een een groote hoek. die komt dus als laatste in de 2e
boog.
ik hoop dat het duidelijk is:)