Is er één woord voor het niet op een woord komen?

Soms heb je een moment dat je niet op een woord komt. Even later, vaak te laat, schiet het woord je binnen. Hoe noem je dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er is een begrip dat zoiets dekt, al is het misschien niet helemaal wat je bedoelt. Maar het is zó'n mooi begrip! In Frankrijk heet het: "L'esprit de l'escalier". In Duitsland: "Treppengeist". Beiden betekenen: je staat even sprakeloos, en als je kort daarna later de trap afloopt, dus weg uit de situatie, dan pas schiet je te binnen wat je had móeten zeggen. Voorbeeld: iemand zegt: "Leuk voor je...", wanneer je met heel goed nieuws komt. Maar je vindt het een beetje een ongeïnteresseerd zeik-antwoord. Bij het weglopen realiseer je je, dat je had moeten zeggen: "Leuk? Joh, hier zit ik al jaren op te wachten, besef je wel wat dit voor me betekent?".

Op het puntje van je tong! Toegevoegd na 2 minuten: Tijdelijke (black out) dus!

Bronnen:
http://www.kennislink.nl/publicaties/op-he...

Tijdelijk verlies van het geheugen, denk ik. Dat is de enige term die ik kan bedenken en volgens mij heeft ieder mens dat wel.

Als het niet kunnen vinden van de woorden heel veel voorkomt, structureel is, dan heet dat afasie. Toegevoegd na 2 minuten: Zodat je dus, als grapje, zou kunnen zeggen, ik geloof dat ik licht-afatisch word, ... (en inmiddels schiet het woord je dan weer te binnen... ""op puntje van de tong"" is wel de term ervoor. zoals babyfaced zegt.

Ik denk eigelijk niet dat onze Nederlandse taal daar een woord voor heeft.. Ik zou zeggen dat het herinneren van een woord waar je net niet op kwam, niets anders is dan het woord dat je je net niet kon herinneren... Misschien dat ze daarvoor in de neurologie een woord voor hebben.. Maar dan nog is het niets anders dan even afgeleid of tijdelijke blackout ;)

Ik weet het wel, maar ik kan er nu even niet opkomen.

Bij ons thuis heet dat alzheimer light. Niet beledigend bedoeld, meer als grapje, omdat het zo ontzettend vaak voorkomt! In het specifieke geval dat je iemand's naam niet meer weet of gezicht niet meer herkent heet dat prosopagnosia. Nu dat woord nog onthouden!

Temporele kortsluiting in een geheugenchip.

Als mij dat overkomt zeg ik steeds stopcontact.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100