Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er één woord voor het niet op een woord komen?

Soms heb je een moment dat je niet op een woord komt. Even later, vaak te laat, schiet het woord je binnen. Hoe noem je dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik noem het heel herkenbaar...;-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er is een begrip dat zoiets dekt, al is het misschien niet helemaal wat je bedoelt. Maar het is zó'n mooi begrip!
In Frankrijk heet het: "L'esprit de l'escalier".
In Duitsland: "Treppengeist".
Beiden betekenen: je staat even sprakeloos, en als je kort daarna later de trap afloopt, dus weg uit de situatie, dan pas schiet je te binnen wat je had móeten zeggen.
Voorbeeld: iemand zegt: "Leuk voor je...", wanneer je met heel goed nieuws komt. Maar je vindt het een beetje een ongeïnteresseerd zeik-antwoord. Bij het weglopen realiseer je je, dat je had moeten zeggen: "Leuk? Joh, hier zit ik al jaren op te wachten, besef je wel wat dit voor me betekent?".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (8)

Op het puntje van je tong!

Toegevoegd na 2 minuten:
Tijdelijke (black out) dus!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tijdelijk verlies van het geheugen, denk ik.
Dat is de enige term die ik kan bedenken en volgens mij heeft ieder mens dat wel.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het niet kunnen vinden van de woorden heel veel voorkomt, structureel is, dan heet dat afasie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zodat je dus, als grapje, zou kunnen zeggen, ik geloof dat ik licht-afatisch word, ... (en inmiddels schiet het woord je dan weer te binnen...

""op puntje van de tong"" is wel de term ervoor. zoals babyfaced zegt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk eigelijk niet dat onze Nederlandse taal daar een woord voor heeft.. Ik zou zeggen dat het herinneren van een woord waar je net niet op kwam, niets anders is dan het woord dat je je net niet kon herinneren...
Misschien dat ze daarvoor in de neurologie een woord voor hebben..
Maar dan nog is het niets anders dan even afgeleid of tijdelijke blackout ;)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het wel, maar ik kan er nu even niet opkomen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons thuis heet dat alzheimer light. Niet beledigend bedoeld, meer als grapje, omdat het zo ontzettend vaak voorkomt!
In het specifieke geval dat je iemand's naam niet meer weet of gezicht niet meer herkent heet dat prosopagnosia. Nu dat woord nog onthouden!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alzheimer light vind ik echt een heel mooie term hiervoor! +1
Temporele kortsluiting in een geheugenchip.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mij dat overkomt zeg ik steeds stopcontact.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding