Als elk huis een allesbrander zou hebben zou dit dan het milieu kunnen sparen?

Als het afval van elk huishouden in een allesbrander zou kunnen worden gedaan zou dit dan voldoende zijn om het huis te verwarmen etc.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, allesbranders hebben een mooie naam. Hun positieve image gaat meer over wat je d'r allemaal in kan stoppen dan dat ze milieuvriendelijk zijn.
Ten eerste is het verbranden van alle huishoudelijk afval zonder rookgasbehandelingsinstallatie niet mileuvriendelijk. (aardgas kan je netjes verbranden, melkpakken met plastic coating is al een stuk minder)
Ten tweede geeft een allesbrander alleen maar stralingswarmte en kan je er maar beperkt een huis mee verwarmen. (niet zoals met een cv of je zou er een cv mee moeten stoken)
Ten derde is verbranding van afval op grote schaal met veel meer rendement te doen.
Ten vierde is een allesbrander niet echt gebruiksvriendelijk in de zin van dat je zelf moet stoken en niet simpel de gaskraan open draait.
Als laatste is met een allesbrander de temp niet nauwkeurig te regelen waardoor je het te koud of te warm (niet milieuvriendelijk) hebt.

Voordeel zou wel zijn dat het afval niet meer opgehaald hoeft te worden.

Overigens kan een allesbrander wel heel nuttig zijn als bijverwarming, voor de gezelligheid, als je veel rommel te verbranden hebt of als je van fikkie stoken houdt (ik wel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

nee, want je hebt behoorlijk wat nodig om je huisje warm te kunnen stoken.
en afval?
zitten dus ook etensresten tussen, en dat is niet goed als je dat gaat verbranden, je ademt nml wel alles in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas, allesbranders zijn vaak niet zo milieuvriendelijk.
Voor een goede verbranding is een grote oven noodzakelijk waarin de processen beter beheersbaar zijn en schadelijke stoffen beter kunnen worden af gevangen.
In een allesbrander kun je wel wat natuurlijke afvalstoffen mits goed gedroogd verbranden, maar zeker geen sportschoenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen,
De temperatuur van zo'n allesbrander is veel te laag om alle resten volledig te verbrandden. Er blijven veel verontreinigende resten over, die in de vorm van roet as en rook in het milieu terecht komen.

Ik denk ook dat de buren er niet zo blij mee zijn(stank)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heet misschien wel een allesbrander, maar je mag er zeker niet alles in stoken. Het afval in het hedendaagse huishouden is zeker niet geschikt om thuis te verbranden!
Dus het milieu zou er zeker niet bij gebaat zijn! Denk eens aan al dat plastic, papieren luiers, maandverband, glas, blik, papier, etensresten, dat gaat echt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegendeel. De onvolledige verbrand betekent een enorme belasting voor het milieu. Het zou voor een dorp of stad een verstikkende rook opleveren, die zonder stevige wind veel klachten zou geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet voor niets hebben ze die allesbranders willen verbieden.
Mensen stoken er alles in op, incl. huisvuil en plastic.
Dus nee.