Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt een ballon kleiner als hij langer opgeblazen is?

Ik heb een volle ballon over het weekend laten liggen. Niet in de zon. Waarom is hij kleiner als ik maandag ochtend weer kijk?

Toegevoegd na 12 minuten:
Als ik er echter water in doe, krimpt de ballon niet. Ik denk dus niet dat het te maken heeft met het feit dat er lucht kan ontsnappen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

de dichtheid van lucht is anders dan bij water. Ook de drukverdeling is anders bij een met luchtgevulde ballon. lucht ontsnapt hierdoor makkelijker uit de ballon dan water.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

omdat je warme lucht in de ballon blaast en deze lucht koelt af van 37 graden naar de kamer temperatuur en wordt de lucht dikker en krmit de ballon

Toegevoegd na 3 minuten:
krmit = krimpt

Toegevoegd na 43 minuten:
als je je fiets buiten zet in de zon wordt je band door ze zon verhit en kan deze klappen omdat de lucht uitzet bij verwarmen en krimpt weer bij het kouder worden
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er toch wat lucht ontsnapt, een balon is poreus dus zal héél langzaam leeglopen, laat hem nog 2 weken liggen en het is haast niet meer te herkennen als balon.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding