Waarom wordt een ballon kleiner als hij langer opgeblazen is?

Ik heb een volle ballon over het weekend laten liggen. Niet in de zon. Waarom is hij kleiner als ik maandag ochtend weer kijk?

Toegevoegd na 12 minuten:
Als ik er echter water in doe, krimpt de ballon niet. Ik denk dus niet dat het te maken heeft met het feit dat er lucht kan ontsnappen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

de dichtheid van lucht is anders dan bij water. Ook de drukverdeling is anders bij een met luchtgevulde ballon. lucht ontsnapt hierdoor makkelijker uit de ballon dan water.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

omdat je warme lucht in de ballon blaast en deze lucht koelt af van 37 graden naar de kamer temperatuur en wordt de lucht dikker en krmit de ballon

Toegevoegd na 3 minuten:
krmit = krimpt

Toegevoegd na 43 minuten:
als je je fiets buiten zet in de zon wordt je band door ze zon verhit en kan deze klappen omdat de lucht uitzet bij verwarmen en krimpt weer bij het kouder worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er toch wat lucht ontsnapt, een balon is poreus dus zal héél langzaam leeglopen, laat hem nog 2 weken liggen en het is haast niet meer te herkennen als balon.