Of het beestje in de prehistorie ook al bestond is niet na te gaan, maar een jaar geleden is in Zuid-Afrika de grootste wielspin ter wereld ontdekt. De nieuwe soort binnen de spinnen die een web maken kreeg de naam Nephila Komaci mee. Alleen de vrouwtjes groeien uit tot het XXL-formaat. Hun poten worden tot twaalf centimeter lang. De dieren spinnen een sterk web dat vaak een straal van meer dan een meter heeft. De mannelijke spinnen van deze soort zijn een vijftal keer kleiner.
Samen met zijn Amerikaanse collega Jonathan Coddington onderzocht de Sloveense wetenschapper Matjaz Kuntner de ontwikkeling van spinnensoorten in Afrika. In 2000 zag hij toevallig in een museum in Pretoria een exemplaar van de spinnensoort die niet overeenkwam met soorten die eerder beschreven werden. Meerdere expedities gingen op zoek naar die onbekende spinnensoort, maar bleven zonder succes zodat uiteindelijk aangenomen werd dat de soort uitgestorven was. Toen in 2003 in Zuid-Afrika toch een tweede exemplaar opdook, was Kuntners nieuwsgierigheid onmiddellijk gewekt.
Een van zijn collega's ontdekte in het Tembe Park in het grensgebied tussen Zuid-Afrika en Mozambique een mannelijk en twee vrouwelijke exemplaren van de Nephila Komaci. Tenslotte werd duidelijk dat het om een nieuw ontdekte soort ging. Kuntner noemde de spinnensoort naar zijn bevriende collega Andrei Komac, die tijdens de zoektocht omkwam in een ongeluk.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieks...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wauw

Andere antwoorden (2)

De twee grootste spinnen ter wereld zijn de Goliath spin (Therapohosa leblondi of Goliath bird-eater) en de tarantula (Aphonopelma chalcodes). De Zuid-Amerikaanse Goliath spin heeft een lichaam van 9 centimeter en poten van 28 centimeter. Het lijf van de tarantula is ongeveer 9 centimeter groot en de poten variëren van 18 tot 30 centimeter. Deze spinnen vangen gemakkelijk muizen en vogels als prooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grootste spin in de oudheid was de spin uit middle earth, die wordt beschreven en getoond in 'In de ban van de Ring' III