Klopt helemaal, maar het maakt voor ons kortlevende wezens wel uit of je in een ijstijd geboren wordt of niet...

Dus je moet wel het schaaleffect in de gaten houden... Een leven telt 100 jaren en een ijstijd meerdere duizenden, dat is wel effe anders... Je kunt niet een ijstijd uitzitten om daarna een warme aardperiode beginnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We kunnen heel ver terugkijken in de tijd, dankzij boomringen en metingen in ijs. Daardoor weten we dat er altijd flinke schommelingen zijn geweest en dat de temperatuur door de tijd heen langzaam is gestegen. Zie figuur 1.

Als je kijkt naar de laatste 2000 jaar, dan gaan we op dit moment wel veel sneller dan volgens de natuurlijke schommelingen de hoogte in wat temperatuur betreft. Zie figuur 2. Blijkbaar hebben wij mensen wel invloed op de temperatuurveranderingen. Vraag is of de aarde dat kan compenseren. In het verleden is na elke opwarming ook weer een afkoelperiode geweest. En na een dramatische opwarming zou je een dramatische afkoeling verwachten. Daarom waarschuwt Discovery Channel al jaren voor een nieuwe ijstijd.

Toegevoegd na 5 minuten:
IJstijden zijn waarschijnlijk echter grotendeels veroorzaakt door zaken die niet in onze macht liggen als grote vulkaanuitbarstingen, variaties in de afstand tot de zon, zonnekrachtverschillen. Eigenlijk zijn we als mens te kort op aarde om onze eigen invloed precies te kennen. Daarom is en blijft er voorlopig zoveel debat over het broeikaseffect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schommelingen zijn er altijd geweest, alleen er zijn nog nooit zoveel mensen op aarde geweest als nu. Dus de impact van de schommeling waar we ons nu zorgen om maken, is groot als je het betrekt op de mensheid.
itsme
14 jaar geleden
Terecht is er een paniek bij de wetenschappers, nooit eerder is er in zo'n korte tijd zoveel veranderd.
Natuurlijk heeft de mens hier ook zijn aandeel in.
Natuurlijk doen we als mens veels te weinig.
Maar de natuur is als een oppermachtig wezen en gaat vaak onverwacht en onvoorspelbaar zijn eigen kant heen.
Slechts een vulkaanuitbarsting en de kaarten zijn geschud.
Sinds enkele jaren lijken sommige weer processen anders te gaan verlopen ,
Afgelopen winter was het eindelijk weer eens winter.
Komende winter verwacht ik minstens het zelfde of zelfs kouder.
Afgelopen zomer was wel te warm , maar veel minder extreem dan veel zomers hiervoor.
Heel voorzichtig durf ik te zeggen er lijkt een omslag aan te komen, naar minder extreem weer.
Nu weer berichten over minder zonne-activietijd, en steeds meeer wetenschappers beginnen zich nu af te vragen is het niet de mens maar de zon die alles veroorzaakt.
Gekeken naar de natuur, denk ik zelf dat onverwacht het smelten van het poolijs ineens stopt en dan kunnen de wetenschappers weer jaren vooruit om te onderzoeken waarom!!

Toegevoegd na 37 minuten:
activietijd-- activiteit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op dit moment zitten we zelfs in een warm intermezzo van de huidige ijstijd. Het evenwicht is verschoven naar een warmer klimaat zoals dat nu heerst. Een relatief kleine verstoring zal de aarde doen terugvallen in het ijstijdklimaat. Dit is uiteindelijk nog een veel grotere zorg voor de mensheid dan de huidige opwarming. Al zullen wij dat niet meer meemaken natuurlijk.