Om laserlicht te maken is natuurlijk licht nodig. Hiervoor wordt een Xenon lichtbuis gebruikt, deze lichtbuis flitst heel vaak per seconde. De naam Xenon komt van het gas Xenon dat in de buis zit, dit gas zorgt er voor dat de gloeidraad niet doorbrand, en voor een extreem wit licht. Dit licht wordt ook vaak in auto's toegepast. Bijna alle lasers maken gebruik van de edelsteen Robijn. De deeltjes (atomen) van de Robijn absorberen de energie die uit de Xenon lichtbuis vrijkomt, simpelweg het licht dus. Het licht uit de Xenon buis botst tegen de atomen in de robijn, sommige deeltjes gaan hierdoor zelf licht uitstralen. Als deeltjes tegen elkaar aanbotsen schiet de energie eraf, dit is een soort flits, eenFoton genoemd. De atomen vliegen nu nog alle kanten op, maar door de twee spiegels aan weerskanten van de laser kaatst het licht van links naar rechts waardoor hetbotsingseffect toeneemt, nu begint de laser pas echt te werken (actief medium). Het effect wordt steeds sterkertotdat het zo sterk is dat het door de halfdoorlatende spiegel kan komen. De laserstraal komt er dus uit. Stel dat je de halfdoorlatende spiegel zou verwijderen, dan zou de energie er zo uitgaan zonder het bots effect te krijgen, dus dan zou er geen effect ontstaan. De kracht van laser zit dus in hetversterkings effect van de Robijn en de spiegels.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit geweten!
+1
Het antwoord met de xenon-buis is behoorlijk gedateerd, er bestaan tegenwoordig veel meer soorten laser.
Het meest gebruikte type is tegenwoordig de Diodelaser - zoals gebruikt in laserpennen, radar-snelheidsmeters, afstandsmeters, etc. etc.
Het woord LASER is eigenlijk een acroniem: Light Amplification through Stimulated Emission of Radiation, d.w.z. het licht wordt opgewekt door stimulatie met lichtpulsen.
Vergelijk het met een schommel: als je maar steeds op het juiste moment een klein duwtje geeft zal de schommel steeds hoger slingeren.
De uitgezonden straling hoeft niet altijd zichtbaar licht te zijn, ook infrarood, ultraviolet of röntgen is mogelijk.
Het uitgezonden licht is wel altijd monochromatisch, een witte laser is dus niet mogelijk.
Ook zijn alle uitgezonden lichtgolven met elkaar in fase, een laser wordt dan ook een monochromatische coherente lichtbron genoemd.

Nog even over de Xenon-buis: deze lampen bevatten géén gloeidraad, het is een pure gasontladingslamp.
Waarschijnlijk is de schrijver in de war met een Halogeenlamp, hierbij zorgt jodiumgas ervoor dat de gloeidraad beschermd wordt.

grtz. Koos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
keurig gezegd: +