Wat is het verschil tussen de formules van V(gemiddelde) en V?

Ik verwar altijd de formule van V gemiddelde met die van V, dus kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen die twee?

En hoe kan ik de afstand van de onderstaande plaatje berekenen? (met de uitleg van de berekeningen erbij alstublieft).

Alvast heel erg bedankt voor de moeite.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.1K
Poet
8 jaar geleden
Je hoort de kleine letter v te gebruiken voor snelheid v is de snelheid van iets, dus hoeveel meter verplaatst het in 1 seconde. Dat kun je meten dus op zich is daar geen formule voor nodig. Een formule gebruik je als je de snelheid niet wilt meten maar wilt afleiden van iets anders. Bijvoorbeeld omdat het gaat om een voorspelling zodat je die nu niet kunt meten. Of omdat meten praktisch lastig is, bijvoorbeeld doordat de snelheid wijzigt.
Poet
8 jaar geleden
Sorry er is wel een formule nodig: afstand [m] / tijd [s]

Antwoorden (1)

De gemiddelde snelheid bepaal je door de totaal afgelegde afstand x te delen door de tijd t die je daarover deed. Wat er in de tussentijd gebeurt qua snelheid maakt daarbij niet uit. Denk maar aan de trajectcontrole bij wegmisbruikers. Daar doen ze hetzelfde.

De tijd weten we in het bovenstaande plaatje, namelijk 5 seconden. Nou die afstand nog die je ook vroeg.

De versimpelde uitleg (voordat de experts over mij heenvallen) doe je met de bekende formule voor afstand: x = v * t. Je ziet in deze formule dat de afstand gelijk is aan het product van snelheid (verticale as in jouw plaatje) en de tijd (horizontale as in jouw plaatje). Blijkbaar moet je iets op de horizontale as en verticale as met elkaar vermenigvuldigen. Dit lijkt verdacht veel op het berekenen van een oppervlakte. Het zal je daarom misschien niet verbazen dat de afgelegde afstand in jouw som gelijk is aan de oppervlakte onder de grafiek van de snelheid.

Oppervlakte onderste stukje is: 10 m/s * 5 s = 50 meter.
Oppervlakte driehoek was 1/2 * breedte * hoogte = 0,5 * 5 s * 40 m/s = 100 meter.

De totaal afgelegde afstand is dus 150 meter.

Nu weten we de totaal afgelegde afstand (150 meter) en de tijd die dat duurde (5 seconden). De gemiddelde snelheid wordt dus 150 / 5 = 30 meter per seconde.

Op de 'nette' manier de afgelegde afstand bepalen kan ook maar dan wordt het wat ingewikkelder. Het voordeel is echter dat dit ook werkt voor snelheidsgrafiekjes die niet zo'n mooi recht lijntje vormen. In zo'n geval wordt het 'handmatig' berekenen van de oppervlakte namelijk wat moeilijer. Je mag hier trouwens stoppen met lezen als je het allemaal wel gelooft.

De snelheid is de (eerste) tijdsafgeleide van de afstand. Om de afstand te berekenen uit een snelheidsfunctie moet je het omgekeerde doen, dus integreren naar de tijd t.

De snelheidsfunctie f(t) in bovenstaand voorbeeld is een rechte lijn dus van het formaat f(t) = a*t + b. In dit geval kom ik uit op: f(t) = -8t +50. Dit kan je zelf uit de grafiek bepalen. Controleer het aan de hand van bijvoorbeeld de waarden t=0 of t=5.

Als je van ft) de primitieve bepaalt kom je op F(t) = [-4t^2 + 50t].

Als je tenslotte het interval [0,5] gebruikt kom je op F(5) - F(0) = (-4*25 + 50*5) - 0 = -100 + 250 = 150 meter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oke dank u wel voor uw feedback Nog een vraag: Waarom doet u 10 m/s * 5 s en dat plus opp. driehoek? Want ik heb toch alleen de grafiek of oppervlakte nodig van de driehoek?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De grafiek van de snelheid is de schuine lijn die van 50 naar 10 afneemt in 5 seconden. Om de totaal afgelegde afstand te bepalen in die periode moet je de oppervlakte onder de HELE grafiek nemen, tot aan de x-as (of eigenlijk t-as in dit geval) en daar hoort het rechthoekje dus ook bij. Eigenlijk had het horizontale lijntje bij de 10 weg gemoeten maar ik denk dat die er meer als hint staat zodat je gemakkelijk de oppervlakte van beide delen kunt berekenen.