Hoe kan het dat een overvliegende militaire helicopter zoveel dreun veroorzaakt?

Heb dat een paar keer gezien.
Bij een luchtballon kun je ook soms praten met degenen in de ballon als je op de grond loopt. Dan is er wel een open mand.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een helikopter ontleent zijn "stijgkracht" aan de hefschroef, waarvan de bladen telkens een klap lucht naar beneden slaan. Dat is geluid. En het is een hard geluid omdat die klappen hard moeten zijn om zo'n zware machine omhoog te krijgen.
Daat komt nog het uitlaatgeluid van de verbrandingsmotor bij.
Een luchtballon ontleent zijn "stijgkracht" aaan het feit dat de omringende lucht door zijn massa de lichtere ballon omhoog drukt. Een geheel ander fysisch principe dus.
Maar een luchtballon kan niet die zware lasten meenemen die een helikopter kan, en kan ook niet zo hoge snelheden bereiken als een helikopter. Vandaar dat het leger geen gebruik maakt van gevechtsluchtballonnen.
Reddie
9 jaar geleden
De wieken van de helicopter veroorzaken pulsering: met regelmaat wordt er druk op de onderliggende lucht uitgeoefend. Dit heeft geluid tot gevolg, maar tevens dat het motorgeluid van de helicopter zelf telkens wordt onderbroken.

Een constant geluid gaan je oren op instellen, en wordt al na seconden als minder sterk ervaren. Een pulserend geluid juist niet, het pulserende effect versterkt dus de ervaring van het (toch al zware) geluid.