is het mogelijk om warme sneeuw te maken ?

je kunt de smelt temperatuur van water beïnvloeden door de druk op het water te veranderen
sneeuw is een vorm van water alleen is er tussen de waterbruggen veel lucht (waardoor sneeuw licht is )
is het dan mogelijk om de druk zo te veranderen dat je 'warme ' sneeuw krijgt ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Zie bijgevoegde PT diagram voor water (uit wikipedia)
S is de vaste fase en je kunt zien dat er geen hogere temperatuur dan die van het triple point bestaat waar water vast is. Als die rode lijn tussen S en L (vloeistof) meer naar rechts zou hellen zou je de temperatuur kunnen aflezen bij welke druk je "warmer" ijs zou hebben, de lijn loopt echter min of meer loodrecht omhoog
Temp is even in Kelvin dus ca 273 eraftrekken voor graden celcius

dus nee kan niet

Toegevoegd na 2 minuten:
zie deze nog mooiere link

Toegevoegd na 4 minuten:
nou ja, hij is er ook gewoon in het nederlands
amigo