ZomertijdDatum: zondag 28 maart 2010
Land / gebied: West-Europa

De zomertijd begint tegenwoordig op de laatste zondag van maart en eindigt op de laatste zondag van oktober.

In de nacht van zaterdag op zondag worden de klokken om 2 uur een uur vooruit gezet, dus van 2 naar 3 uur (ezelsbruggetje: in het VOORjaar gaat de klok een uur VOORuit).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Volgende week zondag (29 maart) gaat de klok om 02.00 uur 's nachts een uur vooruit naar 3 uur.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het verzetten van de klok voor de zomertijd gebeurt altijd de laatste zondag van maart en voor de wintertijd gebeurt dit de laatste zondag van oktober.

Toegevoegd na 1 minuut:
sorry foutje: vorig jaar was het 29 maart, dit jaar 28 maart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zondag 28 maart 2010
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het laatste weekend van maart, de nacht van zaterdag op zondag gaat de klok om 2 uur een uur vooruit.

Het is altijd het laatste weekend van maart dat de zomertijd ingaat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgend weekend,een uurtje korter slapen en wat krijg je er voor terug een uurtje langer licht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgende week in de nacht van zaterdag op zondag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zomertijd begint tegenwoordig op de laatste zondag van maart en eindigt op de laatste zondag van oktober. In de nacht van zaterdag op zondag eind maart worden de klokken om 2 uur een uur vooruit gezet, dus van 2 naar 3 uur (ezelsbruggetje: in het VOORjaar gaat de klok een uur VOORuit, zie www.ezelsbrug.nl. Door de zomertijd wordt het niet in het holst van de nacht licht. Een groot voordeel is ook dat we 's avonds een uur langer van daglicht kunnen profiteren. Zonder zomertijd zou het eind juni tegen half vier licht worden en tegen half tien 's avonds donker. In Nederland is de zomertijd in 1977, vanwege de oliecrisis, opnieuw ingevoerd; ook van 1916 tot 1945 was de zomertijd van kracht. Uitvinder in 1907 is de Londense aannemer William Willett.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
28 maart om 03:00 uurtje terug zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet terugzetten, maar een uur vooruit zetten om 02:00 uur!
Zet deze site maar even in je favorieten, dan heb je het altijd bij de hand.
Voor dit jaar: op 28 maart om 2.00 uur een uur vooruit.