Hoe werd een kok genoemd op een schip in de tweede wereldoorlog?

Er zijn voor hedendaagse beroepen benamingen die vroeger anders waren, zo ook met een kok aan boord van een schip en dan in de periode van de jaren 40 uit de vorige eeuw. En wíe weet ook rangen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Een kok aan boord van schepen heette officieel Hofmeester, werd bijgestaan door een koksmaat.Toen het aantal bemanningsleden inkromp, vanaf de zestiger jaren er geen kosmaat meer aan boord was, werd hij kok/hofmeester gemoemd.
In 1960 voer een 18duizendtonner (tanker) met 57 man.
In 1970 voer een 250 !! duizendtonner (tanker) met 27 man.
Als vanwege het minimale aantal bemanningsleden op grond van de bemanningswetgeving geen kok vereist is, dan wordt er door een bemanningslid gekookt, meestal door de stuurman, matroos of gezel. Ligt eraan wie de wacht heeft. Die wordt geen kok genoemd maar behoud zijn eigen aanspreektitel.
Aan boord van cruise- en passagiersschepen wordt hij nog hofmeester genoemd (maar die heeft dan ook nog een kombuisbrigade onder hem). Waarschijnlijk staat hij op de monsterrol als "Hoofd Voeding" vermeld.

Toegevoegd na 7 minuten:
De rangen:
Nautische bemanning
Kapitein, 1ste, 2de, 3de, (soms nog een 4de en leerling ) stuurman
Technische bemanning voor de machinekamer:
Hoofdwerktuigkundige kortweg HWTK
2de, 3de, ass wtk en ll wtk
Groot aantal Matrozen
Dan was er nog de bootsman als hoofd van de matrozen en als aanspreekpunt tussen de stuurman en de matrozen.
De hofmeester en de radio-officier hadden hun eigen plaats in de rangorde.
Met de hofmeester en de bootsman kon je maar beter goede maatjes zijn.

Toegevoegd na 22 minuten:
De Kapitein behoort wel tot de opvarenden maar officieel niet tot de bemanning. Men spreekt dan ook van de Kapitein en zijn bemanning.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door de technische vooruitgang is het niet nodig nog met zo'n uitgebreide bemanning te varen. De radio-officier bv is uit de tijd.
Er zijn rederijen die met meer bemanningsleden varen dan de minimale voorgeschreven bemanning. Men vaart dan boven de sterkte.

Andere antwoorden (1)

Een kok is op een schip altijd 'kok' genoemd. Zijn keuken heet echter wel een "kombuis".

Qua rangen en standen is alles mogelijk. Op een klein schip is koken geen dagtaak en kan een kok b.v. ook een stuurman zijn. Zelfs kapitein is mogelijk, al zal dat niet vaak het geval zijn.

Op een schip met veel mensen (cruise schepen) kan het wel een dagtaak worden, maar daar heb je ook weer meer koks en hebben ze onderling vaak hun eigen rangen net als in een normaal restaurant.