Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom hebben mensen het over kilogram en zeggen ze niet kilo?

Toegevoegd na 1 minuut:
Natuurlijk zijn er genoeg mensen die het over kilo's hebben. Maar vraag me altijd af waarom mensen het over kilogram hebben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Omdat er ook gesproken wordt over kilobytes, kilojoules, kilowatt, kilometer, kilohertz enz.
Dus het is consequent om dan ook over kilogram te spreken als je duizend x 1 gram bedoelt.
Als iedereen de afkorting kilo zou gebruiken voor alles wat met kilo begint dan moet je maar raden wat er bedoeld wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat kilo eigenlijk een afkorting is van kilogram.
"kilo" 1000 gram
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat kilogram correct is. Gram is de eenheid van gewicht en een kilogram is 1000 gram.
Een kilo staat voor duizend, dus het is niet correct om het over kilo's te hebben als je het over gewicht hebt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Strikt genomen betekent kilo alleen "1000". Kilogram betekent dus 1000 gram, net als kilometer 1000 meter betekent.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
omdat kilo (k) een voorvoegsel is voor verschillende eenheden

km = afstand
kmol = kmol (aantal deeltjes)
kg = massa

en het lijkt me sterk dat jij in een gesprek zegt ik kan 80 kilo drukken dat zou strikt genomen betekenen dat je 80.000 kg kan tillen (natuurkundig gezien). daarom spreek je van kg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding