Ja, nou ja, BIJNA, ik begin met een Engelstalig citaat (bron is link hieronder):

Diamond is resistant to chemical attack, other than by strong oxidizing agents. In vacuum or an inert atmosphere, a clear, colorless gem diamond transforms to a gray-black mass of graphite at about 1500°C (2700°F). In air, diamond oxidizes (burns) to carbon dioxide at and above 800°C (1500°F). At high temperature, some metals (for example, tungsten, titanium, and tantalum) react with diamond to form metal carbides. Metals, such as iron, nickel, cobalt, and platinum, in the molten state are solvents for carbon and dissolve diamond; this phenomenon is used as a basis for the synthesis of diamond.

Het relevante deel van dit citaat even vrij vertaald:

Bij hoge(re) temperaturen reageren sommige metalen met diamant, bijvoorbeeld wolfram, titaan en tantalum, waardoor metaalcarbides gevormd worden.

Zuiver van oplossen is dus geen sprake, maar van het overgaan door middel van een chemische reactie in andere stoffen.

Eigenlijk is het antwoord dus inderdaad nee.

Toegevoegd na 3 minuten:
Toevoeging, ik ben wat warrig bezig, maar wat mijn bron ook aangeeft (vrij vertaald):

Gesmolten metalen zoals ijzer, nikkel, kobalt en platina zijn oplosmiddelen voor koolstof en diamant lost er in op.

Ik heb mijn bron dus verkeerd geïnterpreteerd en het kan wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, er is bestaat geen vloeistof wat diamant kan oplossen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kort maar krachtig nee,het is daar te sterk voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vind je van bovenstaand antwoord en bron?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan je aangeven waarom die niet kloppen?
Diamant is koolstof. Koolstof is verre van inert. De kracht van diamant is dat het ongelooflijk compact is. Om een C-atoom los te peuteren is heel veel energie nodig. Echter heeft ook een diamant een halfwaarde tijd als ieder C-atoom.

Dus ja, een diamant zal oplossen in water, maar zonder hulpmiddelen duurt het best lang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even een aanvulling: als je op deze wijze heel kleine diamantjes via oplossen en weer neerslaan in een grote diamant wil omzetten, moet ik je teleurstellen. Koolstof kristalliseert gewoonlijk uit als grafiet. Alleen bij hogere temperaturen en hoge druk kan diamant ontstaan (zoals in diepe aardlagen).