Waarom zijn zeepbellen rond ?

ovaalvormig, diamantvormig, driehoekig, vierkant, traanvormig.... nee.......
ze zijn rond en hoe komen ze toch aan die mooie regenboogkleurtjes?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Een bel of bol heeft als eigenschap dat met de kleinst mogelijke oppervlakte de grootste inhoud mogelijk is dus bijna geen energie uit oppervlakte spanning, daarom heeft de natuur een voorkeur voor deze vorm. Verder bestaat een zeepmolecuul uit een kop die in water oplost en een staart die water afstoot hierdoor verlaagt zeep de oppervlakte spanning van water ( Marangoni effect) waardoor de bel niet meteen uit mekaar klapt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De energie-gunstigste vorm is een ronde...
Dus natuurkundig-krachtenspel is het gunstigst in de bel van zeepwater... Tot het water verdampt en de bel spat...

Toegevoegd op 01-06-2009 16:14:49
Die regnboogkleurtjes zijn interferentielijnen van breking van licht, je kunt ze vergelijken met mini-regenboogjes... De beldikte varieert net een heel klein beetje hier en daar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou ons hoofd daarom ook (een beetje ) rond zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal juist...
Dat komt door de oppervlakte spanning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bol heeft de gunstigste verhouding wat betreft oppervlakte en inhoud; voor het bevatten van een bepaald volume aan lucht is bij een bol dus het minste materiaal nodig om het te verpakken. Daarbij is een bol fysiek sterker dan een andere vorm.
De kleurtjes ontstaan doordat er een relatie is tussen de wanddikte en de golflengte van het licht (rood heeft een langere golflengte dan geel of groen). Door de zwaartekracht zakt de meeste zeepoplossing naar beneden waardoor de bel aan de onderkant een dikkere wand heeft dan aan de bovenkant en er dus verschil in breking/reflectie van het licht ontstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit komt door zoals boven wordt gezegd door de oppervlaktespanning maar ik geef er iets meer uitleg bij. De zeepbel heeft een in zich een bepaalde hoeveelheid lucht. Omdat de zeep een bepaalde spanning heeft en zoekt het naar de vorm waardoor de zeep het minste ruimte in beslag neemt, deze vorm is dus bolvormig. Omdat het bolvormig is breekt het ook op een bepaalde manier het licht af. Dit zorgt voor de mooie kleuren. Het onderstaande wikipedia artikel bevat verbazend veel informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk, Anne! dank je
in een bol is is de druk gelijmatig verdeeld. die regenboogkleuring komt door het olie-achtige karakter van een zeepbel. Hoewel er veel water in zit worden er micellen gevormd aan de buitenkant van de bel. [een micel is een deeltje dat de overgang van water naar olie maakt, heel eenvoudig gezegd, zeep kan dat op een manier waarop je olie van je handen af kan wassen met zeep] Die regenboogkleurtjes zijn dus dezelfde als het laagje benzine dat op water ook kan geven.