Kerosine uitstoot ziet men niet bij nacht of donker ...welke is de verklaring daarvoor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wat bedoel je met kerosine uitstoot? heb je het over vliegtuigstrepen?

Antwoorden (2)

Daar zijn twee verklaringen voor. Deze dubbele verklaring luidt:
1) 's nachts slapen we
2) In het donker zie je niks.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
LOL
Computoon
10 jaar geleden
Een combinatie van juist & grappig.
Thecis
10 jaar geleden
Moest ook wel lachen ja. En het klopt ook nog.
Als je het hebt over vliegtuigstrepen of 'contrails' kan ik je het volgende vertellen. Door verbranding van kerosine ontstaat waterdamp. Doordat vliegtuigen op een hoogte van 10 km vliegen en de temperatuur daar ongeveer 60 graden lager is dan aan het aardoppervlak ontstaan kleine vloeibare of vaste (ijs) druppels (condensatie). Een verzameling van heel veel druppeltjes vormen wolken en zijn zichtbaar vanaf de aarde, de vliegtuigstrepen zijn dus eigenlijk 'man-made' wolken.
De druppeltjes kunnen weer verdampen, maar dit is afhankelijk van de vochtigheid van de lucht en de temperatuur. Hoe lager de temperatuur hoe minder snel verdamping plaatsvind, hoe droger de lucht hoe meer verdamping. Of en hoe snel het gaat hangt af van de omstandigheden.
De weersomstandigheden op de hoogte van 10 km veranderen niet zo heel erg over de loop van de dag, wat betekent dat vliegtuigstrepen ook 's nachts kunnen ontstaan. Net zoals wolken ook 's nachts blijven bestaan en gevormt kunnen worden.
Wellicht heeft het te maken met de hoeveelheid vluchten, de lichtval of zichtbaarheid dat je nooit vliegtuigstrepen 's nachts ziet.

Een 'simpele' uitleg over de vorming en verdwijning van vliegtuigstrepen:
http://science-edu.larc.nasa.gov/contrail-edu/pdf/resources/Contrail_ID_Chart_English_2013_v18_copy.pdf