Kan de zon ook functioneren zonder kernfusie maar volgens een andere methode?

Er zijn geleerden die een andere uitleg geven van de werking van de zon. Hierbij is er geen sprake van de omzetting van waterstof in helium.

Toegevoegd na 1 uur:
David Talbott

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

De zon 'functioneert' op zich niet. Door het feit dat de zon ontstond uit een moleculaire waterstofnevel, is zowel de druk als de temperatuur er nog steeds zeer hoog, op het oppervlak 'maar' zo'n kleine 6000 graden Kelvin (in die grootte speelt Celsius op Kelvinschaal niet zoveel een rol meer), maar in het midden waar de nucleosynthese plaatsgrijpt (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Nucleosynthese) is de temperatuur in de huidige fase (op zo'n ruime 4 miljard jaar van de 8 à 10 milliard levensjaren van de zon) liefst 15.000.000 (15 miljoen) graden warm.

Het is omwille van die hoge temperatuur en het feit dat het waterstof is, dat er kernfusie plaatsvindt. Vier waterstofatomen gaan dan immers via proton-protoncyclus over in een alfadeeltje, ook wel helium 4-kern genoemd over (via deuterium = deu = helium 2, en dan via helium 3 kern, zie uitleg op http://nl.wikipedia.org/wiki/Proton-protoncyclus).

Nu is er op de halve levensduur van de zon 'slechts' nog zo'n derde over aan waterstofmassa in de kern, maar dat kan wellicht nog 4 tot zelfs 6 miljard (volgens mij misschien zelfs meer) jaren duren voor ook de waterstof in de kern echt op zal zijn om dan een ineenklappende dwergster te worden. Maar tegen dan kan de aarde misschien ook al opgeslokt zijn door de uitdijende zon door het stilvallen van dat kernfusieproces.

Dus nee, jij als mens kunt geen vogel zijn, en de zon kan geen koelkast spelen.

Maar, er zijn ook heel veel andere processen op de zon gaande, en de kernfusie is eigenlijk al met al nog steeds een veronderstelling die door 99,95% van alle geleerden worden aangenomen, maar ook dat is nog lang geen absolute zekerheid. De geleerden die het dus op een andere manier uitleggen, hoeven daarom niet in tegenspraak te zijn met de meerderheid die dat wel beweren (of eigenlijk overnamen van andere geleerden waarin zij dan geloofden). En zo zie je dat zelfs bij geleerden en opvoeding, altijd veel meer sprake is van geloof, dan we zouden denken omdat we onszelf de indruk geven van absoluut te denken, niet bijgelovig te zijn, maar zelfs elke woordelijke betekenis is een kwestie van geloof in de opvoeders die ons die woorden leerden.

Kernfusie lukt trouwens niet echt op de aarde, ook al laat men dit om commerciële en subsidieredenen soms anders uitschijnen via het peperdure project LHC (Large Hadron Collider).

De elektromagnetische straling die de zon aan de aarde geeft als bron van energie en licht is belangrijk. Het 'hoe' minder...