kun je satellieten gebruiken voor extra licht of warmte?

Stel je bouwt een paar enorme spiegels aan een satelliet waarmee je het zonlicht kan reflecteren, zou je dan bijv wolken kunnen verdampen en dus het weer beinvloeden of stel je wilt savonds een voetbalveld verlichten, kan dat?

9 jaar geleden
Poet
9 jaar geleden
Zoals in James Bond - Die another day:
https://www.youtube.com/watch?v=xMxVBY70dPU
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie mijn antwoord; het is me alleen niet geheel duidelijk wat je bedoelt met EXTRA licht of warmte. Ik vind je vraag trouwens interessant en geef er graag een plus voor.

Het beste antwoord

ja, en wel in twee opzichten:

(a) Kijk eens naar onze natuurlijke satelliet -- de Maan -- die zo veel zonlicht reflecteert dat je midden in de nacht bij volle maan (en onbewolkte lucht) de krant kunt lezen. Als dat niet als licht geven telt weet ik het niet meer. Echter heeft het maanlicht niet voldoende kracht om bewolking te laten verdampen. En het lukt je ook niet om de maan uitsluitend het voetbalveld te laten verlichten, de maan schijnt op het gehele halfrond van de aarde dat naar haar is toe gekeerd.

(b) met een kunstmaan/satelliet zou je in theorie hetzelfde kunnen doen, met inderdaad enorme spiegels. Alleen is dit technisch lastig, kost het veel en zal het waarschijnlijk nooit rendabel zijn. Het lijkt mij ontzettend onwaarschijnlijk dat een dergelijk project ooit van de grond zou komen (zowel letterlijk als figuurlijk). Maar nogmaals, het is in theorie niet geheel onmogelijk. In elk geval zou een dergelijke satelliet veel minder krachtig licht werpen dan de maan doet; dus hierbij is het beinvloeden van het weer al helemaal niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
WimNobel
9 jaar geleden
Eens. Maar er is wel een groot verschil tussen a en b. De maan reflecteert het zonlicht diffuus, waardoor het verspreid wordt over de halve aardbol en de ruimte daarbuiten. Met een spiegelend oppervlak (en een goed werkend standregelmechaniek van de satelliet) zou je een gerichte bundel kunnen maken. Op de plek waar die spiegel op gericht is zou je dan een object zo helder als de zon zien.
De techniek om dit te maken kennen we - maar inderdaad het is veel te duur. Bovendien lijkt het mij in vele opzichten ongewenst. Als sterrenkunde-geïnteresseerde hoop ik toch echt dat er niet zo'n ding op een sportveld bij mij in de buurt gericht wordt. En ook voor de natuur is het funest. Daarom hoop ik dat er naast techische en financiële obstakels, ook juridische beperkingen worden gelegd op zo'n plan.
Ook begrijpen we nu waarom het verdampen van wolken niet lukt. Je moet kiezen tussen diffuus een groot oppervlak verlichten - maar dan heeft het net zo min kracht als het maanlicht - of een gerichte bundel - maar dan kun je maar een enkel wolkje aanstralen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Wim Nobel Je hebt volkomen gelijk; wanneer je het licht ' gebundeld' zou willen reflecteren moet je gaan werken met een paraboolspiegel en die nog in de juiste stand houden ook; dat zal helemaal waanzinnig duur worden. Theoretisch kan het, praktisch nauwelijks; ik kan me slechts voorstellen dat iemand met militaire ambities zoiets zou proberen. Dus heb je inderdaad gelijk met je juridische beperkingen. En er bestaat inderdaad ook ' ruimterecht' waaronder dit te regelen valt. zie bijvoorbeeld http://www.law.leidenuniv.nl/org/publiekrecht/iiasl/