Wat gaat er nou eigenlijk gebeuren op 21 december 2012?

Veel mensen zeggen dat er op die dag iets gaat gebeuren. De een zegt dat het de eind der tijden is, de ander zegt dat alles dan beter wordt. Maar ik snap er niks meer van.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Vaak wordt beweerd dat op 21 december 2012 de Maya-kalender afloopt. Voor hen zou die dag dus het einde der tijden zijn. Hun kalender loopt eenvoudig niet meer verder.

Maar zo is het niet helemaal.

De Maya's hadden wel vijf kalenders. Slechts één daarvan loopt op 21 december 2012 af.

Tja, nou en?

Verder: eigenlijk loopt die Maya-kalender helemaal niet af in 2012. Er is namelijk ooit een rekenfout gemaakt.

Hoe zat dat dan:

De Maya's hadden vijf kalenders. Eén daarvan was de zogenaamde Lange Telling. Die Lange Telling is een tijd in gebruik geweest tijdens de hoogtijdagen van de Maya-cultuur. Daarna is de Lange Telling in onbruik geraakt.

Eeuwen later wilde men die Lange Telling in ere herstellen. Daartoe moest men weten welke dag het op dat moment was volgens die Lange Telling - anders kun je moeilijk doortellen.

Men heeft toen geprobeerd, de oude (in onbruik geraakte) Lange Telling te koppelen aan historische gebeurtenissen waarvan de datum in onze jaartelling bekend was. Vervolgens kon worden uitgerekend welke dag het vandaag was volgens de Lange Telling.

Bij deze omrekening is een fout gemaakt van, als ik me goed herinner, ongeveer 180 jaar.

Vanaf dat moment heeft men verder gerekend met een gereconstrueerde Lange Telling die er zo'n 180 jaar naast zat.

Later bleek dat de echte Lange Telling pas in 2192 afloopt.

Dus een heleboel redenen om niets te geloven van dat verhaal van het einde der tijden.
- De Lange Telling was slechts één van de kalenders.
- De Lange Telling loopt pas rond 2192 af.
- Het feit dat de Lange Telling afloopt, zegt iets over die kalender, niet over de echte wereld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Die dag wordt je wakker. Ga je naar je werk. Eet je 's avonds lekker. En ga je naar bed. Gewoon any day.

Doom-denken. Pfff..
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het enige dat ik weet dat er op 21 december 2012 bij ons in ieder geval al een kerstboom staat
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
oen wij in West-Europa nog leefden in wat wij ’het stenen tijdperk‘ noemen, was er in Zuid-Amerika een volk dat op de dag nauwkeurig sterrenkundige verschijnselen voorspelde die 5.000 jaar later zouden plaatsvinden. Dankzij computermodellen en geavanceerde sterrenkijkers kunnen wij nu de voorspellingen van de Maya‘s controleren en ze blijken allemaal te kloppen! Maar hoe moeten we dan hun voorspelling dat het einde der tijden nadert interpreteren? Houdt de wereld op met draaien op 21 december 2012? De Maya‘s hadden ook voorspeld dat de laatste jaren voor 2012 gekenmerkt zouden worden door oorlogen, ziekten, aardbevingen en overstromingen. Dat lijkt uit te komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op die dag is het feest. Dan vieren (deo volente) mijn ouders hun veertigjarige bruiloft!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De geniale astronomen van de Maya's wisten al dat de Aarde een beetje wiebelt. En daardoor komt de zon om de zoveel duizend jaar in een ander sterrenbeeld op. Nu is dat nog in het sterrenbeeld vissen. En laat nu net als die Maya kalender afloopt het tijdperk vissen overgaan in het tijdperk waterman....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En? Wat dan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naar mijn idee helemaal niks... Maar veel mensen zien er een mystieke significantie in. De Maya's deden dat iig wel. Vandaar dat ze terug tellen. Maar aanwijzingen dat er verder ook maar iets concreets aan de hand is zijn er niet.
Het is voornamelijk voer voor 'conspiracy theorists'.
Dus wat gebeurd er dan: nou exact dat; de zon komt vanaf dan niet meer op in vissen maar in waterman....
Op die dag begint het winterseizoen. Iets anders kan ik niet verzinnen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op die dag wordt het officiëel winter in 2012.
Verder is er nix mis met 211212. Ik denk trouwens wel dat 9 dagen eerder heel veel mensen gaan trouwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We tellen af met zijn allen naar kerstmis en vragen zoals altijd af of het een kristelijke feest is of een vreetfeest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eigenlijk zegt de voorspelling van de maya's niet dat het einde der tijden aanbreekt, maar dat de tijden zullen veranderen ( dit heeft dus waarschijnlijk te maken met de verandering van sterrenbeeld)
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Werkelijk onvoorspelbaar dat het Maya-volk zover was, dat hun voorspellingen gingen tot 2012. Vrijwel al hun voorspellingen zijn uitgekomen, dus wordt het toch wel spannend. Maar dat was het jaar 2000 toch ook? Dat is ook goed afgelopen. Maar toch? Wat wel heel vreemd is dat het Maya-volk ondanks al hun kennis en voorspellingen nu toch niet meer bestaan! Wat is er dan toch mis gegaan? Hoogmoed? Waren ze door al hun kennis en vooruitgang mischien wel vergeten gezond te leven? Of zijn ze ten onder gegaan aan inteelt. Dit laatste lijkt me zeer waarschijnlijk omdat ze geisoleerd leefden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat er niet veel anders dan anders gaat gebeuren. Waarom zou deze datum anders zijn dan 20 december 2012?
De Maya´s hielden een andere kalender aan, zei kunnen de datum dus niet opgegeven hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Even als aanvulling op de Maya's: de kalender die afloopt klopt inderdaad, maar het einde der tijden zal niet zo geïnterpreteerd moeten worden als dat de wereld vergaat maar meer zoals wij het kennen veranderd.

Waarom? Omdat ze namelijk gewoon weer een nieuwe kalender hebben daarna.

PS Moet eerlijk bekennen weet niet of dit antwoord al was gegeven in deze hoedanigheid want de antwoorden waren wat lang om helemaal te lezen sorry :P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wiek Lenssen maakte de film The Year Zero. Zwervende wolf vertelt daarin: 21 dec. 2012 wordt dag 0. dan zal de zon 72 uur niet te zien zijn.Nieuwe cyclus van 5200 jaar, periode van de 5e zon. Die zal er een zijn van harmonie en niet lander van confrontatie.
Lees dat boek of zie de film als je het weten wilt. Succes
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ze zeggen dat er dan aliens komen, maar ik geloof daar geen snars van. ik zelf denk dat er dan veel veranderingen komen (de wetenschappers ook)