heb ik een fotografisch geheugen?

hoi, ik ben een goede denker. veel mensen merkten dat en dachten dat ik misschien een fotografisch geheugen zou hebben. dit wil ik zeker weten.

ik zal even vertellen waarom veel mensen dat denken:
- als ik een telefoonnummer zie weet ik die meteen uit mijn hoofd, ik kan nu heel veel telefoonnummers opnoemen uit mijn hoofd, met namen er bij van wie ze zijn.
- als ik een liedje hoor kan ik die op de keyboard meteen naspelen, ookal ken ik het liedje niet goed.
- als ik met een vriendin ga afspreken weet ik de keer daarna meteen hoe ik moet fietsen, ook al ben ik er dus nog maar 1/2 keer geweest.
- met woordjes leren hoef ik alle woordjes maar een of twee keer te lezen, en ik weet de hele bladzijde meteen uit mijn hoofd.

heb ik een fotografisch geheugen? als je het weet zeg het dan even in een reactie, als je nog vragen hebt mag je die ook stellen.

groetjes Jetske

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Fotografisch geheugen, is een term die gebruikt wordt voor het vermogen beelden, geluiden en dergelijke exact op te slaan in het menselijk geheugen.

Dat is bij jou van toepassing. Je kent de weg na 1 keer vanbuiten (beelden). Je kan een liedje meteen spelen (geluiden). Enz.
Het kunnen onthouden van telefoonnummers en woorden lijkt misschien daar niets mee te maken te hebben, maar dat is het wel. Als jij daarna terugdenkt aan dat woord/ telefoonnummer dan ziet jouw brein dat woord/telefoonnummer weer voor zich (misschien zie je het zelf ook voor je dan) en daarom kun jij zo goed beelden en geluiden en dergelijke onthouden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens theorieën is een persoon die een fotografisch geheugen heeft in staat om bepaalde momenten gedetailleerd en erg nauwkeurig in beelden terug te halen uit het geheugen. Het hebben van een fotografisch geheugen is volgens vele een luxe, je kan immers beelden die je ooit hebt gezien weer terug halen. Het herkennen van objecten of locaties is dan een stuk makkelijker, sommige mensen beweren zelfs dat ze woorden kunnen opzoeken in het geheugen als ze weten waar het woord zich bevindt in het boek dat ze bijvoorbeeld een week geleden hebben gelezen.

het heeft er idd niks mee temaken als je meteen een melodie kan naspelen maar als je 1x een telefoonnummer ziet die in je geheugen blijft of als je 1x ergens geweest bent en je de volgende keer meteen de weg weet kan het zijn dat je een fotografisch geheugen hebt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helemaal niet. Niemand heeft een fotografisch geheugen, omdat het een psychologische benadering is. Ik had twee broers die zogezegd een fotografisch geheugen hadden, maar al snel is dit een onderdeel van bijv. een andere persoonlijke eigenschap zoals bijv. het 'autistiforme spectrum'.

Iedereen heeft immers zowel een fotografisch als een cassetterecordergeheugen. Vanaf een bepaalde hoeveelheid, gaat men je in een bepaalde klasse onderbrengen zodat je bijv. in het 95%ste percentiel zit.

Kijk bijv. eens naar de IQ-test van mijn zoon in 2006 op http://florisvanbelle.be/iq.pdf die op jonge leeftijd niet alleen een fotografisch geheugen leek te hebben, maar een nog straffer auditief geheugen waarbij hij liedjes kon navertellen die ik toen voor onmogelijk hield. Maar met ouder worden, merk je dat alles normaliseert, bij hem was vooral het verbaal IQ aberrant hoog.

De vergelijking gaat trouwens op: Slechts 3% van je oogbeeld is helder, de rest is wazig. Als je dus een fotografisch geheugen hebt, gaat het maar over een klein stukje. Als je het omdraait, zou je kunnen stellen dat de logica en je kritische zin haar werk niet doet, zodat je maniakaal (woordje 'man' lijkt me niet toevallig, is voral een mannelijk kenmerk) gewoon opneemt als een spons wat je ziet en kunt reproduceren. Met ouder worden zul je je meer en meer verzetten tegen wat je opneemt en zal het erop lijken dat die functie achteruit gaat, maar je gaat alles ruimer zien en ook zien 'waarom zoiets is'. Mentaal gehandicapten die alle voetballers van Nederland en België uit het hoofd kennen of een stuk van het telefoonboek hebben hetzelfde fotografische geheugen.

Het kan zelfs erger worden: doordat je van jongsaf initieel plots te horen kreeg "wow, je kunt dat goed", heb je dit wellicht ontwikkeld. Nog steeds zie ik hoe je je 'goed voelt dat je dat kunt', maar zie je ook wanneer je ouders zich zorgen maken. Weet je dat je zo gemakkelijker manipuleerbaar bent, en misschien veel bijgeloviger om dingen te geloven die je getruceerd ziet?

Ik geef toe, ik kan geen cijferreeksen als die broer onthouden (mijn broer Jean Paul kende Pi 1000 cijfers achter de komma op jouw leeftijd), ik kan niet zoals mijn rekenwondervriend Jean Pierre Hoorens 5 cijfers X 5 cijfers uit het hoofd. Maar beiden hadden een lijdensweg te gaan en hadden beiden een liefdevol vrouw die hen echt deed openbloeien.

Bij jou is er gewoon een directe kortetermijn opslag zonder weerstand (logica) vanuit het visuele.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga nu eens bij je na hoe vlot je bijvoorbeeld deze 'kritiek' kunt verwerken. Meestal hebben mensen (ook de auteur van Born on a Blue Monday die bij mijn weten het meest fotografische geheugen van allemaal heeft) hier in het begin erg veel moeite mee, en ontdekken ze dat die eigenschap soms ten koste gaat van bijv. een emotioneel quotiënt (waar ik dan veel beter in scoor dan bijv. op IQ vergeleken met mijn broers, maar ook dat helpt mij dan weer in problemen waardoor ik dan weer veel directer heb leren worden om niet zelf het slachtoffer te worden van mijn hoog EQ en mensen op lange termijn echt te helpen en te begeleiden waar mogelijk). Een echte dienstverlener hoeft niet graag gezien te worden, die wil gewoon dat de ander gelukkiger wordt en zijn omgeving helpt mooier maken. Wat een geluk dat iedereen anders is, of het was maar een saaie bedoening. Een aanvullingsvraag die heel diep gaat: Stel dat je zo met je geheugen de mensen hun gedachten kon lezen en anderen dat ook konden van jou. Als je daar diep over nadenkt, is dat een van de gruwelijkste dingen die een mens zouden kunnen overkomen. Ook bij jou wordt er 99% van alle (ook fotografische) gegevens uit je dagelijks verwerkingen 's nachts gewoon: gedeleted (of in primair biochemische spanningsveldvorm) opgeslagen.