Ik ben 15, ik wil nu al rechten studeren weet iemand iets ?

Ik ben 15 jaar oud. Later wil ik rechten studeren. Weet iemand een project of iets anders waarmee ik me bezig kan houden met rechten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Rechten is een heel breed vakgebied, weet je al welke richting jou het meest interesseert? Zo nee, dan kun je de komende tijd mooi gebruiken om daar achter te komen. Hoewel dat ook geen haast heeft hoor: voor je studie zul je toch heel brede kennis nodig hebben, onafhankelijk van wat je daarna wilt gaan doen.

Lees je in. Vermeerder je kennis. Op internet zijn veel wetteksten tegenwoordig heel gemakkelijk te vinden: doe daar je voordeel mee. Ga kijken op internetfora die gaan over rechten, en zorg dat je steeds beter weet waar het over gaat.

Leuk idee is misschien om daarna een stageplaats te zoeken. Het leuke van een stageplaats is dat er geen vacature hoeft te zijn: als jij bereid bent om werk te doen zonder vergoeding (of tegen een kleine vergoeding) is het alleen een kwestie van iemand zoeken die jou een kans wil geven, en die het ziet zitten met jou. Je kunt vragen bij advocatenkantoren, of bij een rechtswinkel, een juridisch loket, de juridische afdeling van een bedrijf of en overheidsinstelling, of waar je ook maar te maken hebt met rechten, of ze je daar die kans willen geven. Je zou open sollicitaties kunnen schrijven. Wat vaak beter werkt, is gebruik maken van je eigen contacten: ken jij iemand die iemand kent die beroepsmatig te maken heeft met juridische kwesties? Dat is vaak de beste manier om ergens binnen te komen. Laat dus vooral aan iedereen in je omgeving weten dat je op zoek bent naar een soort stageplaats, en wat je ongeveer zoekt.

Mocht je zo'n plek vinden, dan zul je in het begin waarschijnlijk vooral hand-en-spandiensten doen. Laat je daardoor niet ontmoedigen, maar pak het werk aan dat je kunt krijgen. Vraag intussen of je eens mee mag kijken bij het type werk dat jij echt boeiend vindt, en laat merken dat je geïnteresseerd bent door goede vragen te stellen waaruit ook je kennis blijkt.

Leuk trouwens, dat jij op15-jarige leeftijd al precies weet wat je wilt. Velen zijn nog lang aan het zoeken en aan het zwerven. Doe er dus je voordeel mee, succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ga is langs bij een advocaat, mogelijk dat hij je verder wil helpen.

Ook kan je hier proberen mee de vragen op het gebied van wetgeving te beantwoorden, doe dit wel aan de van de wetboeken en niet op zogenaamde ervaringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is moeilijk om je nu al met rechten bezig te gaan houden omdat je nog redelijk jong bent.

Bij een advocaat aankloppen zal niet gaan werken. Advocaten hebben het druk en nemen hooguit stagiairs aan die het tweede jaar van hun studie hebben afgerond. Jij zult helaas van weinig meerwaarde zijn...

Juridische lectuur (op universitair niveau meestal) is vaak nog lastig voor mensen die net met een universitaire studie beginnen, dus is waarschijnlijk niet voor jou geschikt. Als je echt iets wil doen, is Recht voor Dummies wellicht geschikt. Het is op een makkelijke manier geschreven over veel alledaagse onderwerpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lezen.
Opnieuw lezen.
Herlezen.

Vooral deze site uitspitten:

http://www.rechtspraak.nl/Pages/default.aspx

Weten wat alles betekent en waar het over gaat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Recht

http://nl.wikipedia.org/wiki/Civiel_recht_(Nederland)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Strafrecht_(Nederland)

http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/61937-nationaal-en-internationaal-recht-in-nederland.html

http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/61939-materieel-en-formeel-recht-in-nederland.html

Ik denk dat je daar voorlopig wel even zoet mee bent.