Klopt het dat de Maasduinen in Noord-Limburg door de Rijn zijn ontstaan en niet door de Maas?

Ik hoorde dit in een lezing

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, door Rijn en Maas samen.

Destijds was de Maas nog een zijtak van de Rijn. Beide rivieren hebben een aandeel gehad in de vorming van het gebied door erosie en sedimentatie.

Het water heeft in deze jaren zelf zijn weg kunnen vinden waardoor er verschillende laagtes zijn ontstaan. Deze laagtes worden terrassen genoemd. Als we het hebben over De Maasduinen kunnen we verschillende terrassen onderscheiden waar vroeger de Rijn of de Maas gestroomd heeft. Het hoogterras is het oudste terras en ongeveer 400.000 jaar geleden gevormd door de Rijn.

Het middenterras ligt tussen het hoog- en laagterras in en is ongeveer 150.000 jaar geleden ontstaan door de Maas. In de loop der jaren is het middenterras op de oostoever van de Maas op veel plaatsen verdwenen. Bij het golfterrein (Geysterender heide/Hoogveld) komt nog grindrijk, onbedekt middenterras aan de oppervlakte.

Tijdens de laatste ijstijd, de Weichselijstijd, is het laagterras gevormd. Deze ijstijd duurde tot ongeveer 10.000 jaar geleden. Het laagterras vindt u dicht bij de oevers van de Maas en kan tot 20 - 25 km landinwaarts lopen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Correctie: ik weet niet of de Maas al de Maas wordt genoemd mbt de periode dat het nog een zijtak van de Rijn was. Als de naam Maas alleen betrekking heeft op de periode nadien dan is het dus wél juist om te zeggen dat de Maasduinen door de Rijn zijn gevormd.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je wel poet!