Wat is de defininitie van NIPD?

NIPD staat voor Non-Invasieve Prenatale Diagnostiek.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

NIPD is een nieuwe genetische test die checkt op aangeboren afwijkingen en erfelijke ziekten, door een kleine hoeveelheid DNA van de baby te onderzoeken die van nature wordt gevonden in het bloed van de moeder.
Tot nu toe was de enige manier om het DNA van de baby te controleren door rechtstreeks vruchtwater, bloed of placentaweefsel van de baby af te nemen. Hierbij bestond de kans op een miskraam of andere complicaties.
NIPD kan controleren op aangeboren afwijkingen zoals het syndroom van Down en erfelijke ziektes zoals cystische fibrose, hemofilie en andere aandoeningen.

Toegevoegd na 28 minuten:
Betekenis NIPD
Invasief heeft betrekking op een ingreep waarbij een instrument in een orgaan ingebracht wordt en/of een ingreep die voor de patiënt als belastend kan worden beschouwd.
NIPD staat voor Non-Invasieve Prenatale Diagnostiek: het is een weinig belastende ingreep.
SimonV