Zijn vreugdetranen anders dan tranen van verdriet?

Toegevoegd na 2 dagen:
Is het zouter of juist niet, en is de samenstelling anders?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tussen vreugde- en verdriettranen weet ik niet, maar tussen emotietranen en tranen door irritatie zit qua samenstelling wel veel verschil begrijp ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met irritatie bedoel ik dus irritatie van het oog, niet frustratie ed.

Het beste antwoord

Nee. In ieder geval niet qua samenstelling. Bovendien is er ook onderzoek gedaan naar de redenen om te huilen. Hieruit kwam een opmerkelijke conclusie:

‘Volgens een psychoanalyticus die daar ooit onderzoek naar heeft gedaan, huilen mensen in een vreugdevolle situatie vanwege het verdriet dat eronder ligt. Neem bijvoorbeeld het huilen bij het weerzien van een geliefd persoon: dan huil je niet van blijdschap, maar vanwege de tijd dat je elkaar hebt gemist.’

Meer uitleg en voorbeelden vind je via de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Interessant! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zijn gewoon watjes ;) nee geintje, ook dat is uitgelegd in de bron: "(...)dat zijn evenmin tranen van vreugde. Dan heb je het over overweldigd zijn. Op zo’n moment weet je even niet hoe je je moet uiten."

Andere antwoorden (3)

Het is een bepaalde emotie die los komt! Zowel bij vreugde als bij verdriet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is de zelfde substantie als tranen van verdriet,
Maar op een ander moment.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tranen zijn chemisch hetzelfde, de emotie nogal verschillend.