Hoe weet je of een mengsel opgelost is?

Hallo,

Stel je hebt salpeterzuur, zonder het te gezien te hebben, hoe weet je dat het aq(opgelost) is ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is sowieso niet opgelost als je neerslag ziet :)

Antwoorden (3)

Dat weet je niet. Dat moet op het etiket staan.
Niet voor niets moeten alle doosjes, flessen en blikken worden voorzien van een etiket.
Reddie
10 jaar geleden
Een oplossing is altijd helder, het kan verschillende kleuren hebben, maar je moet er altijd door heen kijken kijken (transparant). Een troebel mengsel kan dus nooit een oplossing zijn, maar wel degelijk een kleur hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien bedoel je het volgende: hoe weet je og een (heldere) vloeistof een oplossing is. Dus hoe onderzoek je of het een mengsel is. Je maakt gebruik van de kennis dat een zuivere stof een kookpunt heeft. Als je een zuivere vloeistof laat koken, blijft de temperatuur constant. Ook als het bijn volledig is verdampt. Bij een oplossing verandert tijdens het koken de samenstelling; het meest vluvhtige bestanddeel verdampt het eerst en het meest. Tijdens het koken van een mengsel verandert de temperatuur; deze stijgt.