Wat is het verschil tussen positieve en negatieve vrijheid?

Kan iemand in Jip en Janneke taal uitleggen wat het verschil is tussen positieve en negatieve vrijheid?

Ik heb het volgende al gevonden:

negatief: je word niet gedwongen iets te doen.
positief: Je kan iets doen als je daar zin in hebt

Maar kan iemand dit toelichten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
29K

Antwoorden (2)

De Vrijheid van jou om naar muziek te luisteren op momenten en met het volume wat jou op dat moment prettig overkomt kan door een ander als inperking van zijn recht op rust of de vrijheid iets niet te hoeven aanhoren . Dus jouw vrijheid kan een ander z'n vrijheid ontnemen . Dan zeg je hebt de vrijheid om niks te hoeven doen ( geen werk , studie , sport ) dus gewoon op je bank te blijven zitten , dat kan heerlijk of zelfs wenselijk zijn bij een beperking . Maar het schaadt je hersens , je gezondheid enz . Deze situatie's kunnen als te veel vrijheid worden gezien ( negatief ) De vrijheid om zelf te kiezen wat je met je leven wil ( zonder een ander te schaden ) en de vrijheid van het woord ook prima als je daarmee een ander niet bewust beledig ja waar die grenzen liggen ? Je moet maar tegen een stootje kunnen is de algemene opvatting dat de ander ook de vrijheid van het woord heeft . We hebben in dit gedeelte van de wereld enorm veel vrijheid vaak wel bevochten door voorgaande generatie's en ja letterlijk en figuurlijk voor gevochten en gestorven door soldaten van Amerika en Engeland , Australië enz Mijn eeuwige dank daarvoor . Mijn vrijheid kan opgespannen voet komen met jouw vrijheid . Dus vrijheid is prima maar respecteer ook een ander z'n vrijheid .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vrij naar Wikipedia:
Het is nuttig onderscheid te maken tussen negatieve en positieve vrijheid. Negatief en positief drukken hierbij geen waardeoordeel uit, maar geven aan of het gaat om vrijheid die ontstaat door de afwezigheid (negatieve vrijheid) van iets of door de aanwezigheid van iets (positieve vrijheid).

Negatieve vrijheid is de "vrijheid van invloed van anderen". Deze vrijheid houdt verband met vrijheid en bevrijding, bijvoorbeeld van dwang, van overheersing, ziektes en waandenkbeelden. Negatieve vrijheid is de afwezigheid van beperkingen.

Positieve vrijheid is de "vrijheid tot het inzetten van je eigen vermogen". Het is de mogelijkheid om te kiezen en het eigen leven in te richten. Het is de vrijheid waar men het over heeft wanneer het gaat over de vrije wil. Positieve vrijheid is de aanwezigheid van mogelijkheden.

Positieve en negatieve vrijheid hangen samen. Positieve vrijheid is niet mogelijk wanneer negatieve vrijheid ontbreekt. Anderzijds is negatieve vrijheid weinig zinvol wanneer positieve vrijheid niet nagestreefd wordt.