Koffie verdrijft geen geur, maar overstemt ze. De geur is zó sterk dat we veel andere geuren niet meer ruiken. Het is hetzelfde effect als een laag overvliegende straaljager een gesprek overstemt of een tsunami een glas wijn. Het is er nog wel, maar onze zintuigen zijn niet in staat zo'n sterke prikkel naast een zwakke te onderscheiden.
Honden bijv. kunnen dat veel beter, maar ook daar houdt het een keer op.
Van het effect wordt bijv. ook gebruik gemaakt op het toilet als je een lucifer brandt. Je verbrandt niet de vieze luchtjes, maar overstemt ze met de geur van de brandend hout, zwavel en fosfor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat het koffie aroma een hogere geur intensiteit heeft. Dat is gerelateerd aan de wijze waarop dit verkregen wordt: het branden van organisch materiaal. Vergelijk het met andere vormen van branden en de daarbij vrijkomende geur. Bijv: tabak, wierook of een lucifer. De aroma's zitten dan in de rook. Het branden van koffie heeft ook die intense geur. Bij koffie komen de aroma's ook weer vrij bij het verdampen van het water tijdens het zet proces.