Hoe herken je een base?

In mijn boek staat: Een base is een deeltje dat een proton opneemt. Maar wanneer kan een deeltje dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kan je dat niet altijd 1,2,3 zien. Netzomin bij zuren. Wat wel zo is, is dat je met een OH groep al een heel eind komt. Al helemaal als het een metaal met een OH groep is, dan is het altijd een base.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pssst.... in kampen weten ze het misschien!!

Antwoorden (3)

Veel oefenen, sommige kunnen base en zuur worden zoals hco3,2-.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kenmerkend voor een base is dat het vaak ook een pH heeft van > 7.
veel sterke basen voelen (pas op alleen in sterke verdunning) zepig aan, omdat het (huid) vet oplost.
Technisch gesproken zijn er meer definities voor een base.
Een daarvan is dat hij (ook) protonen (in de vorm van H3O+) op kan nemen.
Ook stoffen met een pH van 4 kunnen soms nog protonen opnemen maar in algemene zin bedoelt men met basen stoffen die OH- ionen afgeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de lakmoesproef.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat herkennen, testen of beide?