Kan ik water en gas besparen als ik de HR-ketel lager instel?

Met lager instellen, bedoel ik de maximum temperatuur van het water. Die staat nu op 70° C. Dat is altijd veel te heet om bijv. te douchen of de afwas te doen. Als ik die temperatuur nou eens omlaag draai naar zo'n 40-45°? Ik denk dat het de ketel dan minder lang kost om het water op de juiste temperatuur verwarmen - dus besparing van gas, en dat ik niet meer hoef te mengen met koud water - dus minder waterverbruik. Klopt mijn redenering?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

met jouw idee zijn heeel veel mensen aan het spelen/uitvinden.

er zijn veel voors/tegens over je onderwerp, o.a. omdat tegenwoordig alle HR ketels al zo zuinig mogelijk met energie omgaan. de keteltemperatuur verlagen betekent ook dat de ketel er langer over gaat doen om je huis op de gewenste temperatuur te krijgen.
de legionella waarschuwing geldt overigens alleen als het water in je leidingen langere tijd stilstaat (+/- 14 dagen geloof ik)
check onderstaand forum eens, ik heb daar veel van opgestoken !!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je wel voor het antwoord :) Ik zat me intussen ook al af te vragen of het verwarmen van je huis niet veel langer duurt nu, ook al gebruik ik boven eigenlijk alleen de verwarming op de badkamer. Over de zuinigheid van mijn HR-ketel heb ik geen flauw idee, ik weet ook niet hoe oud hij is. Ik ga maandag het onderhoudsbedrijf maar eens bellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook nog bedankt voor de link! Ik heb er inderdaad al veel handige info gevonden :) +10

Andere antwoorden (2)

Je kunt de watertemperatuur voor het warm kraanwater of tapwater verlagen naar 60 graden. Nooit lager vanwege risico op Legionella.
De temperatuur van het CV water voor verwarming mag eventueel wel lager zijn dan 60 graden.

Toegevoegd na 29 minuten:
Naast het verlagen van de tapwater temperatuur naar 60 graden kun je ook besparen als de comfort-stand uit zet. CV-ketels hebben soms een comfort-stand voor warm tapwater. Er wordt dan dag en nacht een voorraadje water of een verwarmingsplaat op temperatuur gehouden zodat je niet lang op warm water hoeft te wachten. Dit warm houden kost echter zo’n 80 m3 gas per jaar. Gebruik je de eco-stand dan wordt het water pas verwarmd als je de kraan opendraait. dat kost iets meer water en je moet iets langer wachten maar je bespaart wel. Kijk in de handleiding van je HR ketel naar de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord :) Ik heb geen idee hoe oud de HR-ketel is en of hij een eco-stand heeft, ik heb een huurwoning. Zal maandag het onderhoudsbedrijf eens bellen, die weten het misschien wel.
Je bespaart met de door jou voorgestelde methode in elk geval geen water, door het eventueel verlagen van de warmwatertemperatuur loopt het water sneller door de warmtewisselaar en gebruik je net zoveel water. voor de afwas is 45 graden te koud en krijg je de afwas niet goed schoon ,een afwasmachine werkt met minimaal 65 graden ,nodig voor vetoplossing en bacteriedoding. besparing op gas is ook zeer de vraag omdat de temperatuur van het verwarmingswater dan ook omlaag gaat en het veel langer duurt voor je huis op temperatuur is ,als je alleen vloerverwarming hebt dan is 45 graden wel een goede temperatuur omdat het verwarmende oppervlakte zo groot is dat je met de lage temperatuur van het net wel een aangenaaam gevoel krijgt ,met radiatoren daarentegen heb je ook de uitstraling nodig om een goede menging van de ruimtetemperatuur te krijgen waardoor het aangenaam aanvoelt.
Als je besparen wilt op gas is het beter er voor te zorgen dat je warme voeten houdt door een paar dikke sokken aan te trekken ,met een extra trui en dan de verwarming niet op 20 maar op 18 graden in te stellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het nu iets langer dan een week aan het testen (op 48°) en twee dingen vallen het meeste op:
1. het water stroomt niet harder uit de kraan, dus ik denk dat ik wel degelijk water bespaar. Dat noem ik een voordeel. Nadeel: onder zo'n flauw straaltje douchen is niet echt 'je dat'.
2. Het duurt naar mijn mening VEEL te lang voordat de huiskamer en keuken verwarmd zijn. Van 16 naar 18.5° was voorheen een kwestie van 10-15 minuten, nu is het pas na 3 kwartier wat aangenamer in huis. Ik denk dat dat juist (veel) meer gas kost. Vanmorgen de ketel weer wat omhoog gedraaid (naar 60°) en dat heeft direct effect op de verwarming. Misschien heb ik wel de gulden middenweg gevonden ;) Dank je wel voor je antwoord.