Als er geen seizoenen bestonden, zou er dan leven mogelijk zijn?

Stel de aarde zou om een as draaien die ervoor zorgt dat de zon altijd recht boven de evenaar scheen. Zou leven op aarde dan nog steeds mogelijk zijn?

Het wordt op sommige plekken extreem koud, en op andere weer heel warm.

Het gaat niet erom of wij mensen zouden overleven. Maar of er dan ooit leven op aarde begonnen zou zijn.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
2.3K

Antwoorden (7)

Ha, die Lino;

Plekken ter hoogte van de evenaar kennen bijzonder weinig verschil tussen de seizoenen en ook daar blijkt leven goed mogelijk te zijn. Ik denk wel dat de natuur een stuk eenvormiger zou zijn als er nergens op aarde seizoenen zouden voorkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat er dan wel degelijk leven mogelijk zou zijn. Zonder seizoenen worden de temperaturen echt niet super extreem, het zou in Nederland bijvoorbeeld altijd zijn zoals tijdens de herfst of de lente, gewoon gemiddeld weer. Bovendien zijn er bacterien bekend die kunnen overleven bij 70 graden celcius en -20 graden celcius (zie bron), dus om leven onmogelijk te maken moet er wel iets extremers worden bedacht dan geen seizoenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ligt eraan wat je onder leven verstaat. Wetenschappers gaan vaak uit van het leven hier op aarde zoals we dat kennen. Erg beperkt, maar dat is mijn mening.

Die bacterien op de Zuidpool bewijzen dat je de opvatting "leven" ruim moet nemen. Check de link eens :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op 21 maart en 21 september staat de zon recht boven de evenaar. Jouw vraag komt er op neer of er leven zou kunnen ontstaan, en zou kunnen blijven bestaan, als het het hele jaar door 21 maart of 21 september zou zijn.

Als ik het zo verwoord, lijkt het antwoord mij duidelijk: een volmondig ja.

Het zou er waarschijnlijk wel anders uitzien dan nu. Zo zouden er geen bladverliezende bomen zijn, want er zou geen winter zijn.

Maar ik vermoed dat je iets anders bedoelt - dat de zon altijd precies boven één van de huidige polen zou staan. Bijvoorbeeld altijd boven de noordpool. Dan zou het noordelijk halfrond continu zonlicht hebben, zou de noordpool loeiheet zijn, zou het zuidelijk halfrond altijd nacht hebben, en zou de zuidpool zo koud zijn dat misschien zuurstof wel zou bevriezen.

Is dat wat je eigenlijk bedoelde?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het leven zou dan 13,7 miljard jaar hebben kunnen wennen aan die situatie die jij schetst. Ik vermoed dat ze in die tijd best wel een goede oplossing zouden hebben kunnen vinden... en dat wij dan nu op Goeievraag een antwoord zouden kunnen gaan vinden op de vraag als de aarde nu eens zou ronddraaien, zou er dan leven kunnen zijn hier?

:-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee dat was dan niet zo... of course...
Dit is een resultaat van seizoenen zoals het nu is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
13,7 miljard jaar geleden was er nog lang geen zon, en geen aarde, en zelfs geen melkwegstelsel waarin ons zonnestelsel zich beweegt. 13,7 miljard jaar geleden was de oerknal. De zon ontstond pas 5 miljard jaar geleden, de aarde "kort" daarna - 4,5 miljard jaar geleden of daaromtrent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt alweer gelijk, maat...
sorry voor de foute info...
Volgens mij bestaan er plaatsen waar geen seizoenen zijn. Ik sprak laatst iemand uit Maleisie en daar was het 365 dagen per jaar 40 graden met af en toe een tropisch regnbui.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij het ontbreken van seisoenen, zal de stand van de zon over de hele wereld het zelfde blijven, Ik bedoel niet het opkomen en ondergaan van de zon, maar de stand. Op een van de twee polen zal de zon dan altijd schijnen en de andere pool altijd donker zijn. Uitgaande dat de zon of richting noordpool of richting zuidpool staat. Staat hij precies boven de evenaar dan zullen al de twee polen gedeeltelijk zonlicht hebben. Er is dan geen afkoeling meer door de seisoenen en geen opwarming meer van de polen, waardoor de totale themperatuur waarschijnlijk omhoog zal gaan over de gehele aarde. Al het leven op aarde zou dan door de evolutie aangepast zijn aan deze omstandigheden. Bij themperaturen boven de 50 graden is er nog steeds leven mogelijk, alleen anders dan nu.