Welke bergen in Amerika hebben een Noord-Zuid ligging naast de Rocky mountains en de Appalachen?

Toegevoegd na 10 uur:
Noord-Amerika

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (1)

Uit de vraagstelling begrijp ik dat je gebergten bedoelt en dat je Zuid-Amerika eigenlijk niet mee beschouwt? De Andes is daar een enorme bergketen in noord-zuid richting langs het hele continent.

Maar om even bij Noord-Amerika te blijven: kijk en lees op http://www.worldatlas.com/webimage/countrys/nalnd.htm vanaf het tweede kaartje: Coast Range, Cascade Mountains, Sierra Nevada, Sierra Madres. De meeste liggen minstens gedeeltelijk in overwegend noord-zuid richting, tenminste aangezien je de Appalachen zelf al noemt. Uiteraard vertekenen sommige kaarten die ver naar het noorden doorlopen nogal. Zo kunnen sommige delen van gebergten in Alaska ook nog min of meer noord-zuid liggen

Ik denk dat je voor het juiste antwoord en de gewenste diepgang daarin dan het beste ook nog even zelf kijkt op het internet. In de dichter bevolkte kustgebieden hebben allerlei gedeelten van de Coast Range immers eigen plaatselijke namen, dus het ligt er maar net aan hoe diep je wilt gaan.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Zou Central Valley ook een noord-zuid gebergte kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oh laat maar, Central Valley is een noord-zuid liggende gebergte, haha.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Central_Valley