waarom zien wij kleuren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat wij ogen hebben.
Amadea
10 jaar geleden
Niet iedereen kan kleuren zien, en niet iedereen kan zien...

Antwoorden (1)

Kleur en licht zijn er in allerlei soorten en maten. Maar wat is dat eigenlijk, ‘kleur’ en ‘licht’? Waarom en hoe zien we kleur? Wat hebben licht en kleur met elkaar te maken?
Alle licht dat wij op aarde hebben en kennen, komt van de zon. We zien het licht van de zon als wit, maar eigenlijk bestaat dat witte zonlicht uit verschillende kleuren, Elke kleur heeft zijn eigen golflengte en frequentie. We zien iets wit, als alle kleuren van de lichtstraal worden teruggekaatst. En we zien iets zwart als alle kleuren van de lichtstraal worden opgenomen door het voorwerp.
Zonder licht geen kleur! Kleuren zien we met onze ogen. Daarvoor bevat ons netvlies een groot aantal lichtgevoelige cellen: staafjes en kegeltjes, die op bepaalde golflengtes van licht reageren. Mensen die kleurenblind zijn missen bepaalde stoffen in die kegeltjes.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb altijd moeite met gebruik van "waarom" en "waardoor".
Fremar geeft antwoord op de vraag "waardoor". Maar de vraag was: "waarom".
Ik zou daarom een antwoord hebben gegeven met een verhaaltje over het nut van bijvoorbeeld het kunnen zien of bessen al rood zijn (geschikt om te eten) of nog groen (nog maar even afblijven).