Wat is de grootste planeet?

Jupiter is de grootste planeet die tot nu toe ontdekt is

Waar? In ons zonnenstelsel? Dat is Jupiter. De grootste planeet buiten ons zonnenstelsel is Dubbes TrES-4 ongeveer 1,7 keer zo groot als Jupiter. Er zijn vast nog veel grotere planeten, maar die kunnen we helaas niet zien.

Jupiter is de grootste planeet van ons zonnestelsel. De massa van de andere zeven planeten samen is zelfs nog kleiner dan die van Jupiter. We weten nog niet veel af van andere zonnenstellen, omdat het nog niet mogelijk is om daar naartoe te reizen, maar ik denk dat daar nog wel grotere planeten zijn. Danny

Nou... Volgens wikipedia is de grootste exoplaneet XO-3b met een massa van 11,79 Jupiter massa's.

De grootste tot nu toe is CT Cha. Zie link Deze is 2,2 maal de grootte van Jupiter.

Sommige mensen hebben al delen van het goede antwoord gegeven, ik zal proberen volledig te zijn. De grootste planeet in ons zonnestelsel is Jupiter, zowel qua straal als qua massa. De grootste planeet die tot nu toe ontdekt is buiten ons zonnestelsel is CT Cha b, met een straal 2.2 keer zo groot als die van Jupiter. Het is echter de vraag of je dit object met een massa van 17 maal jupiter’s massa nog wel een planeet kan noemen. De meeste astronomen leggen de grens bij 13 maal jupiter, omdat bij die massa deuteriumfusie plaatsvind, en je misschien beter van een soort mislukte ster kan spreken dan van een planeet. Van de exoplaneten met een massa van minder dan 13 keer Jupiter is dan TrES-4 of WASP-12 b de grootste planeet, allebei ongeveer 1.8 keer zo groot als Jupiter. Deze twee zijn overigens niet veel zwaarder dan Jupiter, maar ze zijn waarschijnlijk zo groot omdat ze heel dicht om hun ster heen draaien, en dus uitzetten omdat ze heet zijn. De zwaarste planeten wegen meer dan 20 keer zoveel als Jupiter. Het is echter de vraag of je dit nog planeten kunt noemen, omdat ze zwaarder zijn dan de lichtste sterren. We hebben echter nog lang niet alle exoplaneten ontdekt, dus zullen er ongetwijfeld nog veel grotere zijn.