Diep van binnen wil men zichzelf zijn, dat is je diepste wens...

Diep van binnen is er geen goed of slecht, goed en slecht zijn twee zijden van één medaille... Diep van binnen is er éénheid... En dat is wat ik het liefste wil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Wat ik écht wil? Rust.
Ik wil gewoon lekker relaxed zijn met mijn gezin en geen gezeur! Dat wil ik!
Ik denk dat er wel mensen van binnen écht slecht zijn, die zullen vast bestaan maar meerendeel is gewoon goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met een portie sex en geld zijn de meeste tevreden.
Met voldoende van beide binnen handbereik komen de meeste mensen niet aan verdere slechte dingen toe.
14 jaar geleden
Ik geloof dat de mens diep van binnen in principe "goed" is. Je wordt niet "slecht" geboren.
Mensen willen gelukkig zijn, en geaccepteerd worden om wie ze werkelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens wil voortbestaan: de meesten door zich voort te planten en anderen door hun ideeën voort te laten leven of allebei.
Mensen zijn egoïstisch om goede overlevingskansen te hebben voor zichzelf en hun kroost én mensen zijn altruïstisch omdat mensen als groepsdier grotere overlevingskansen hebben.
Die twee eigenschappen botsen wel eens en de een heeft wat meer van het een en de ander wat meer van het ander, maar daarom is men niet slecht; het kan ons wel soms voor problemen stellen.
En soms heb je uitwassen: die noemen wij dan slecht of engelachtig goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je kijkt naar baby's en jonge kinderen daar zit geen kwaad in dus is de mens van binnen en van oorsprong goed.
Je ervaringen kunnen dit natuurlijk veranderen.
Wat een mens diep van binnen echt wil is heel persoonlijk, wat iedereen wel wil is volgens mij : gezondheid en gelukkig zijn. Dan kan je nog gaan discuseren wat geluk is, maar ook dit zal voor iedereen iets anders betekenen. Als je jezelf maar gelukkig voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord zal geheel aan je geloof liggen: ben je christen dan ben je van mening dat iedereen zondig geboren wordt, ben je een moslim dan wordt je als baby in onschuld geboren en kies je gaande weg of je slecht of goed wordt.
Meestal is een mens diep van binnen goed maar kiest een mens al snel voor de kortste weg om iets te bereiken en al doende maakt men gaandeweg verkeerde keuzes.
Maar er zijn ook (gelukkig maar weinig) die al heel vroeg in het leven (als kleuter al) kwaad willen doen. Die heeft goede begeleiding nodig denk ik.
Anderen zijn zo vroeg slecht gemaakt dat het bijna niet meer te veranderen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat anderen willen weet ik niet. Ikzelf streef naar harmonie in grote en kleine dingen.
Het zijn eigenlijk twee vragen, die je stelt. Of een mens goed of slecht is in de beginsel hangt ook vanaf wie dat oordeelt. Niemand is puur slecht of puur goed, dat ligt aan zoveel omstandigheden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Freedom from choice is what we want
Freedom of choice is what we get.

Diep van binnen zijn de meeste mensen gewoon goed en bereid goed te doen, maar als je ze te makkelijk te veel verkeerde keuzes laat maken, zonder consequenties (! - heel belangrijk!) , kan dat heel anders uitpakken. Dan is de makkelijkste weg niet altijd die die voor iedereen ook het beste is.

Voor mensen bij wie er echt iets grondig is misgegaan (psychopaten, sociopaten) , ligt dat wellicht iets anders. Die ontberen namelijk het min of meer aangeboren en in elk geval al in de vroege jeugd aangeleerde onderscheid tussen goed en slecht.

In een wereld waarin het onderscheid tussen goed en slecht, minder en beter, steeds vager wordt, goedheid niet meer standaard word beloond en slechtheid niet standaard gestraft, een wereld die zo groot en onoverzichtelijk en onbehapbaar is als de onze dus, merk je dat de mens van nature dan wel goed kan zijn, maar wel geneigd is te kiezen voor dingen die voor een ander nadelig uitpakken als de voordelen voor hemzelf groter zijn dan de nadelen.

Om goed te doen wanneer dat niet de weg van de minste weerstand is, is sociale controle en/of (innerlijke) beschaving nodig, en daar begint het heden ten dage een beetje te wringen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste mensen zullen van binnen gewoon een relaxted leven willen in vrede, maar de wereld prikkelt en het lijkt alsof je alsmaar meer, groter, indrukwekkender moet om erbij te horen.
En als je de druk om erbij te horen niet kunt handelen, komt er bij sommige iets tevoorschijn wat niet zo symphatiek is helaas. Diep van binnen zijn de meeste mensen denk ik niet slecht maar die druk en ook wat het leven verder met je kan doen aan vervelends kan mensen wel slecht maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij wil een mens maar één ding : zich veilig voelen.
Pas dan is er ruimte voor andere dingen die een mens graag wil : gelukkig zijn, een goed,sterk,gezond lijf hebben, zich voortplanten, de ruimte om rust en zichzelf te vinden....
Als een mens zich niet veilig voelt, is er aan die eerste behoefte dus niet voldaan, en kunnen alle andere dingen dus ook niet plaatsvinden.

Ik denk, dat een mens van binnen goed is.
Slechte eigenschappen zijn óf aangeleerd, of het gevolg van een afwijking in de hersenen.