Als ik mijn hbo diploma applied science heb, heb ik dan mijn bachelor applied science?

Ik begrijp niks van de namen bachelor master doctor vandaar,

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je je vierjarige opleiding op het HBO hebt afgerond, heb je je bachelor behaald. Een master bestaat op het HBO, maar alleen in een aantal vakgebieden. Wél is het (meestal) mogelijk om na een schakeljaar een master te volgen aan een universiteit. Doctor is de titel die iemand mag dragen die gepromoveerd is; dat is voor jou (voorlopig) niet aan de orde.

Het is heel simpel. Als je je hbo hebt gehaald heb je een bachelor. Als je de eerste (meestal) 4 jaar van de universiteit hebt gehaald heb je ook een bachelor. En die is van een gelijkwaardig niveau als de hbo bachelor (alleen meer theoretisch en hbo meer praktisch). Vervolgens kan je op de universiteit aansluitend een master doen van 1 of 2 jaar en dan heb je dus een master. Maar ook na je hbo kan je een master volgen. De overstap is alleen vaak lastiger, zeker als je een universitaire master gaat volgen. Vaak moet je dan een extra jaar naar school om de brug tussen praktische lessen naar theoretische lessen te maken. Toegevoegd na 2 minuten: Tegenwoordig heet alles dus master omdat dat een universele therm is in Europa. De wetenschappelijke (universitaire) mastergraden (Master of Science, MSc, Master of Arts, MA en Master of Laws, LLM) zijn vergelijkbaar met de oude Nederlandse titels ingenieur (ir.), doctorandus (drs.) of meester in de rechten (mr.)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100