Als ik mijn hbo diploma applied science heb, heb ik dan mijn bachelor applied science?

Ik begrijp niks van de namen bachelor master doctor vandaar,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als je je vierjarige opleiding op het HBO hebt afgerond, heb je je bachelor behaald. Een master bestaat op het HBO, maar alleen in een aantal vakgebieden. Wél is het (meestal) mogelijk om na een schakeljaar een master te volgen aan een universiteit.
Doctor is de titel die iemand mag dragen die gepromoveerd is; dat is voor jou (voorlopig) niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar als hij wil, moet hij er zeker voor gaan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het komt zelden voor dat iemand na een HBO-opleiding gaat promoveren. hbo'ers zijn praktijkgerichter en zullen er niet snel voor kiezen om vier jaar onderzoek te gaan doen. Tevens moet je aangenomen worden: hbo'ers hebben dan sowieso al minder kans. Onmogelijk is niets, maar zoals gezegd: voorlopig niet, en waarschijnlijk nooit, aan de orde.
Het is heel simpel. Als je je hbo hebt gehaald heb je een bachelor.

Als je de eerste (meestal) 4 jaar van de universiteit hebt gehaald heb je ook een bachelor. En die is van een gelijkwaardig niveau als de hbo bachelor (alleen meer theoretisch en hbo meer praktisch).

Vervolgens kan je op de universiteit aansluitend een master doen van 1 of 2 jaar en dan heb je dus een master.

Maar ook na je hbo kan je een master volgen. De overstap is alleen vaak lastiger, zeker als je een universitaire master gaat volgen. Vaak moet je dan een extra jaar naar school om de brug tussen praktische lessen naar theoretische lessen te maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Tegenwoordig heet alles dus master omdat dat een universele therm is in Europa.

De wetenschappelijke (universitaire) mastergraden (Master of Science, MSc, Master of Arts, MA en Master of Laws, LLM) zijn vergelijkbaar met de oude Nederlandse titels ingenieur (ir.), doctorandus (drs.) of meester in de rechten (mr.)