Pedagogiek is (in Nederland) de leer van het opvoeden (van o.a. kinderen). Psychologie is veel breder en leert over hoe mensen denken.

In het Engels is Pedagogy hetzelfde als didactiek, het overbrengen van kennis.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wikipedia zegt dit erover:

"Het doel van de psychologie is het verwerven van kennis omtrent het doen en laten van mensen, zowel in hun alledaagse omgeving als onder bijzondere omstandigheden. Met de opkomst van de gedragsgerichte stroming (behaviorisme) werd het object van de psychologie gereduceerd tot het uiterlijk waarneembare en meetbare gedrag van de mens (of dier), omdat het innerlijk leven zich niet objectief door wetenschappelijke waarneming zou laten registreren, maar alleen subjectief door introspectie en begrijpen. Niet iedere psycholoog kon zich vinden in dit primaat van het fysieke. Onder meer Carl Gustav Jung sprak in zijn essay "Das Grundproblem der gegenwärtigen Psychologie" (Het basisprobleem van de tegenwoordige psychologie) uit 1931 in dit verband over een "Psychologie ohne Seele" (psychologie zonder ziel)."

Daarnaast is Psychologie een universitaire studie en Pedagogie meer een richting (je kunt het als onderdeel van vooral de praktische kant van psychologie zien).

Binnen de pedagogiek worden bijvoorbeeld de volgende specialisaties onderscheiden:

- sociale pedagogiek bestudeert de maatschappelijke voorwaarden van de opvoeding.

- onderwijspedagogiek (met inbegrip van didactiek, en onderwijskunde)

- klinische pedagogiek

- gezinspedagogiek

- theoretische pedagogiek

- forensische pedagogiek

- historische pedagogiek bestudeert hoe in het verleden pedagogen (onderwijzers en ouders) gestalte gaven aan de wens jeugdigen met een bepaald doel groot te brengen.

- orthopedagogiek bestudeert het grootbrengen van jeugdigen met een handicap: ontwikkelingsstoornis zoals ADHD of leerstoornis zoals dyslexie.

- mediapedagogiek bestudeert de impact van nieuwe media op opvoeding
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgensmij bedoel je pedagogiek? Beoefenaar is pedagoog. Een pedagoog onderzoekt meer het opgroeien en ontwikkelen van de mens, op (emotioneel)sociaal, motorisch en verstandelijk gebied.

En psycholoog houdt zich vooral bezig met de wijze en reden van denken van de mens. (volgensmij) Waarom mensen zo denken, hoe ze dat kunnen veranderen en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psychologie houdt zich bezig met het innerlijke leven en het gedrag van de mens in het algemeen.
Pedagogie is opvoedkunde. (De manier waarop oudere jeugdige en kinderen groot brengen.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pedagogie is opvoedkunde (de leer van).

Psychologie
1. dat gedeelte van de wijsbegeerte dat over de aard en de eigenschappen van de menselijke ziel handelt.
2. wetenschap die zich bezighoudt met het onderzoek van het bewustzijn en de bewustzijnsverschijnselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psyche betekent ziel. Het woord ziel heeft tegenwoordig een betekenis die meer op het theologische vlak ligt. De psychologie gaat over de geest van de mens.
Pedagogie gaat over de geestelijke en lichamelijke ontwikkeling van een kind. Je moet door je knieën zakken tot bijna op je voeten (pedalen) om bij het kind te komen.
Een pedagoog zal voor de geestelijke ontwikkeling gebruik maken van de kennis vanuit de kinderpsychologie.