Hoe kan het zijn dat er in het begin een mannetje en een vrouwtje zijn onstaan? (evolutionair gezien) Sta open voor meerdere antwoorden

Ik ken het verhaal vd bijbel , maar ben ook erg nieuwsgierig naar een evolutietheorie hierover.
Als wij dus uit een 1cellig "iets" zijn ontstaan , waarom was er dan in ene een mannelijke en een vrouwelijke soort?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens is het voor het "openen der geest" wel interessant om te weten dat er ook plantensoorten zijn met 3 geslachten.

Het beste antwoord

Biologen gaan er vanuit dat organismen zich ongeslachtelijk voortplanten. Dan is er geen sprake van mannelijk of vrouwelijk. Je ziet dit nog terug bij eencelligen, mossen, varens.

Het grote voordeel van ongeslachtelijke voortplanting is dat je percies weet wat je krijgt. Het nageslacht is identiek aan de vorige generatie. Bij geslachtelijke voortplanting is dat niet zeker. De genetische informatie wordt gemixed en je kunt nieuwe eigenschappen krijgen, goede eigenschappen behouden, maar ook kwijt raken. Je krijgt meer variatie in de soort.

Evolutionair gezien heeft het deze variatie een voordeel om te overleven in omstandigheden die veranderen. Dit voordeel dreef organismen naar een voortplantingsmechanisme waarbij de helft van de genen in geslachtscellen van het ene individue met geslachtscellen van het andere individu worden gemixed.

In die ontwikkeling van de geslachtelijke voortplanting zijn de dierlijke organismen er ook anders uit gaan zien (bij planten is er nauwelijks verschil, behalve in de voortplantingsorganen stamper en meeldraden).

Die verschillen zullen mede veroorzaakt worden door een evolutionair voordeel in partnerkeuze. Aan de andere kant zijn de meeste verschillen tussen de vrouwelijke en mannelijke organismen vrij klein, zelfs bij mensen.

De belangrijkste redenen voor het onstaan van mannetjes en vrouwtjes is evolutionair gezien de rol in de geslachtelijke voortplanting.

Toegevoegd na 4 minuten:
Bron: Ik vind de wikipedia artikelen een beetje saai, de andere links zijn leuker:

- Over het nut van seks
- Het mysterie van de man (kennislink)
- Artikel van Vincent Coessens over de evolutie van seksuele reproductie (voortplanting)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het leuk uitgelegd (daarom ook de thumbs up), maar dit beantwoord toch niet helemaal de vraag. Laten we voor het gemak aannemen dat je gelijk hebt wat betreft het evolutionaire voordeel van diversiteit. Je zegt vervolgens: "In die ontwikkeling van de geslachtelijke voortplanting zijn de dierlijke organismen er ook anders uit gaan zien"
Maar dat is juist de vraag! Waarom zijn die organismen er dan anders uit gaan zien? Waarom werkt het vrouwtje/mannetje principe dan zo goed en is het niet gewoon gebleven bij individu/individu zonder enige vorm van sekse?
Ik ben van mening dat Dawkins daar een plausibele theorie voor heeft (zie mijn antwoord hieronder). De conclusie, "De belangrijkste redenen voor het onstaan van mannetjes en vrouwtjes is evolutionair gezien de rol in de geslachtelijke voortplanting", klopt ook niet helemaal. Geslachtelijke voortplanting kan ook voorkomen tussen gelijke geslachtscellen (zie bron over Isogamy). Geslachtelijke voortplanting is misschien wel belangrijk, maar mannetjes en vrouwtjes zijn daar hoogstens een gevolg van, niet de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Sjoerd, je hebt gelijk met je feedback. Eigenlijk is mijn antwoord maar een beginnetje. Je hebt immers ook hermafrodiete dieren (en ook planten) die mannelijk en vrouwelijk zijn. Ik denk dat de geslachtelijke voortplanting de eerste stap is. De volgende vraag is (terecht), waarom verschillende mannetjes en vrouwtjes van elkaar. Maar dat is wel afhankelijk van de diersoort. Ik lees even jouw antwoord ook door. Misschien geven onze antwoorden bij elkaar een goed beeld.

Andere antwoorden (2)

Als je gaat kijken bij ééncelligen die zich niet zozeer voortplanten, maar opsplitsen, zie je dat hier ook regelmatig aan horizontale genoverdracht wordt gedaan; twee organismen wisselen een deel van hun genetica uit. Dit geeft een evolutionair voordeel, omdat er op deze manier meer variatie ontstaat in de genenpoel (er komen nieuwe combinaties), resistenties kunnen zich sneller verpreiden, en ongetwijfeld nog een paar dingen die ik nu zo snel niet kan opnoemen.

Een variatie die dit vergemakelijkt of zelfs noodzakelijk maakt, geeft dus een relatief voordeel. Het is ook geen wonder dat de snelheid van evolutionaire ontwikkeling omhoog is geschoten na het grootschalig in gebruik nemen van sex: er kwamen ineens veel meer combinaties voor, waar veel meer selectie op uit geoefend kon worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, je zegt dus dat door het ontstaan van seks (man/vrouw), de genetische variatie toenam en dat dit i het voordeel was van de soort.
Ik vind de antwoorden zoals hierboven gegeven een duidelijke uitleg geven van waarom het evolutionair gezien voordelig is dat er seksuele reproductie is, maar de vraag is waarom er mannen en vrouwen zijn. Het voordeel van seksuele reproductie verklaart naar mijn mening niet waarom er mannen en vrouwen zijn gekomen. Er zouden immers ook hele andere systemen ontwikkeld kunnen worden om diversiteit te waarborgen (zie ook Wikipedia link over isogamy).
Richard Dawkins beschrijft in het boek 'The Selfish Gene' (De Zelfzuchtige Genen, in het Nederlands) evolutie vanuit het standpunt van genen. In hoofdstuk 9 wordt er wat gezegd over de evolutie van sekse. Ik zal proberen om kort weer te geven wat er gezegd wordt.

Een groot verschil tussen mannen en vrouwen is dat de eicellen van vrouwen vele malen groter zijn dan de zaadcellen van mannen. Je kunt mannen en vrouwen dus simpel indelen door te kijken naar de grootte van de voortplantingscellen (zie ook tweede Wikipedia link).
Stel dat we nu beginnen met een situatie waarin deze voortplantingscellen gelijk zijn en er dus geen man-vrouw verschil is (dit is de situatie waarmee ook Som begint). De cellen zijn ongeveer even groot, maar sommige cellen zijn net wat groter dan de andere. Deze grote cellen hebben als voordeel dat ze de organismen die eruit ontstaan direct wat extra energie kunnen geven. De grote cellen hebben dus een evolutionair voordeel ten opzichte van de normale cellen en daardoor komen er steeds meer grotere cellen.
De kleine cellen krijgen nu opeens ook een evolutionair voordeel. De kleine cellen zijn mobieler en sneller dan de gewone cellen. Ook kan een organisme meer kleine cellen maken dan grote. Een organisme dat kleine cellen produceert zal dus het evolutionaire voordeel hebben in deze wereld. Dit leidt er uiteindelijk toe dat normale cellen geen voordeel meer hebben en er dus grote en kleine cellen overblijven: de mannen en vrouwen.

Dawkins kan dit echter een stuk beter en uitgebreider uitleggen en ik raad je dan ook aan om zijn boek te lezen. Heel interessant en het geeft je een nieuwe kijk op evolutie.