Een hoogbegaafde hoeft niet in alles goed te zijn, maar wel in veel dingen.

De definitie van hoogbegaafdheid is wel degelijk dat je uitblinkt op zowel het sociaal als het cognitieve vlak, zie ook de onderstaande link naar Wikipedia.

Mensen die héél veel kennis van één onderwerp hebben, zijn niet hoogbegaafd. Mensen die alleen heel hoog scoren op hun IQ-test (boven de 130) zijn niet hoogbegaafd. Daar is daarnaast ook een hoog EQ voor nodig en creativiteit.

Stukje uit de Wikipedia:
Sommigen verwarren nog altijd hoogbegaafdheid met een hoog IQ, terwijl een hoog IQ geen garantie is voor uitzonderlijke prestaties. Voor de meeste vooraanstaande wetenschappers, zoals Gagnier, Heller, Mönks, Renzulli en Sternberg, zijn voorwaardelijke componenten van hoogbegaafdheid altijd: hoge cognitieve capaciteiten, motivatie en creativiteit. Hoogbegaafdheid ontwikkelt zich niet in een vacuüm, er is altijd een sociale omgeving die een grote invloed heeft op de kwaliteit van de ontwikkeling ervan, zowel positief als negatief.

Eigen ervaring: ik heb een zoon met een hoog IQ die absoluut niet hoogbegaafd is, want sociaal een complete ramp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Nee. Hoogbegaafd gaat meestal over IQ niveau, een schaal waarop het vermogen tot interpreteren & reproduceren van kennis gemeten wordt. Dit is een schaal die bv onafhankelijk is van EQ, een schaal over emotionele vaardigheden. Iemand die zeer intelligent is hoeft bv absoluut niet te kunnen schilderen of met mensen om te kunnen gaan. Laat staan een motor kunnen bouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet, hangt ook van de interesse af.
Ik zag ooit op tv bij spelletje triviant een prof ofzo (niet dat die speciaal hoogbegaafd moeten zijn,) die van sommige onderwerpen echt niet afwist.
had zich bijvoorbeeld wel verdiept in de economie maar biologie was een stuk achtergebleven.
14 jaar geleden
Nee. Ten eerste kan je op verschillende vormen van intelligentie ook verschillende niveau's van begaafdheid scoren, bijvoorbeeld: een hoog begripsmatig vermogen tegenover een normaal performaal vermogen. Je kunt ook erg hoog scoren op creatieve of emotionele intelligentie. Bij de meeste mensen zijn niet alle verschillende vormen van intelligentie evenredig "vertegenwoordigd".
Wat wel zo is, is dat iemand die älgemeen" goed scoort, vaak een hogere snelheid van denken heeft: met een nieuw probleem/nieuwe vraag geconfronteerd, zal een hoogbegaafd persoon eerder een oplossing vinden dan een normaal begaafd persoon. Je hersenen leggen sneller verbindingen, als het ware. Maar overal goed in, nee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neehoor. hoogbegaafden zijn wel slim, maar hebben net als mensen sterke en zwakke kanten. het verschil tussen sterke en zwakke kanten kan dan ook veel groter lijken, dan bij 'normale' mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om bij jou avatar te blijven denk ik niet dat de hoogbegaafden op deze wereld als trainer dat elftal op jouw avatat nog beter zullen laten draaien .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
grandioos antwoord zeker weten teun hij maakt het nog mee twente kampioen helaas voor enschede het is maar eenmalig plus 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hier in enschede zijn zeer bescheiden : wij zeggen gewoon dit kampioenschap pakt ons niemand meer af .
En of het eenmalig is ! de toekomst zal het uitwijzen !
Ach wij gunnen het iedereen dat wat wij nu meemaken ook een ander mag meemaken .
Een groot heel feest zonder relletjes en vechtpartijen en een hechte eenheid tussen de politie en de feestrvierders .
Mensen die hoogbegaafd zijn hebben over het algemeen wel een heel brede interesse.
Die willen gewoon graag alles weten.
Zijn nieuwsgierig, letterlijk.
En omdat ze heel snel leren, heel makkelijk dingen opnemen zullen ze ook van heel veel dingen veel weten.

Ze begrijpen ook makkelijk wat ze lezen en kunnen daarom ook makkelijk onthouden.

Ik heb een hoogbegaafde vriend voor wie dat op gaat:
Die weet overal, de meest uiteenlopende onderwerpen, heel veel van.
Hij verbaast mij voortdurend. Is ook sociaal trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt die lui die overal 8ten voor halen enzo. Mij ervaring met hun is dat ze sociaalt niet sterk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet in alles denk ik. Sommige zijn gewoon bijzonder goed in wiskunde en dan weer niet met taal. Of andersom.
Of ze zijn goed in meerdere dingen.
Hoeft niet perse overal in te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoogbegaafd heeft te maken met het IQ, dus nee. Hoogbegaafde mensen pikken wel snel dingen op, maar er zijn ook dingen waarin ze achter KUNNEN blijven, zoals sport, en sociale dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt wel eens gezegd dat hoofdbegaafden heel veel van weinig weten.
Minder begaafden weten vaak weinig van heel veel.
Niemand is overigens overal goed in, dus ook een hoogbegaafd persoon niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, dat hoeft niet perse. Ze kunnen met name goed situaties en mensen inschatten. Verder kijken en denken dan een ander zal doen. Zich continue dingen afvragen....hoe iets werkt of hoe iets is ontstaan. Ze hebben veel geestelijke voeding nodig omdat ze vaak sneller zijn met het opnemen van de leerstof dan een ander. En dat kan saai worden als daar niet op ingespeeld wordt.
Velen hebben een fotografisch geheugen...die kunnen zinnen uit een boek...zo voor zich halen en als het ware de bladzijde zien achter hun ogen, zeg maar.
Maar ook situaties terug halen van toen...met kleur, geur, wat voor weer, welke plek, en zelfs met die en woorden.
Dat soort dingen...daar zijn ze voornamelijk goed in.
Ze weten vaak al bij de eerste paar woorden, wat je gaat zeggen. Ze zijn sneller van denken en doen. Daardoor soms ook wat klungelig en stuntelig in hun handelen.
Heel erg serieus ook...aparte soort humor. Heel gevoelig voor leed en verdriet. Dat kan ze ziek maken...
Zo leven ze mee met de ander.
Ze zijn zeker niet perfect want dat bestaat niet.
Wat is perfect...ze weten vaak heel veel dingen op verschillende vlakken. Maar zijn ook vaak eenzaam omdat dit soort niet voor het oprapen ligt. En de andere mensen...daar delen ze niet zoveel mee omdat die een andere gedachtengang hebben. Hoogbegaafden zijn zelden gewelddadig. Dat al....Daar hebben ze niets mee, geweld. Leuke mensen ja...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor, hoogbegaafde mensen kunnen soms ook hele stomme dingen doen... en iedereen weet altijd het meeste van de dingen die hij/zij interessant vindt... dat is bij hoogbegaafden niet anders...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
M'n petekind is extreem hoogbegaafd maar wereldvreemd of beter gezegd ' hij leeft in z'n eigen wereld' en heeft helemaal niet het sociale dat men in de gemeenschap verwacht van iedereen.

Toegevoegd na 3 minuten:
- nee dus op je vraag.