Zijn er mensen en/of groepen die werkelijk geloven dat we in The Matrix leven?

Dan bedoel ik de "Matrix" uit de film. De wereld die wij kennen zou dan alleen in ons hoofd bestaan. Een bizar idee, maar ik vraag mij af of mensen (met een gezond verstand) er werkelijk in geloven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
huh...? is dat niet zo dan...? damn!

Het beste antwoord

Ja hoor, er zijn mensen die in alle mogelijke denkbare complottheorieen geloven, dus ongewijfeld zijn er ook heldere geesten die de Matrix wel een geloofwaardig scenario vinden. En ongetwijfeld kun je het zelfs nog gekker bedenken.

En dat hoeven lang niet altijd mensen te zijn waar het er meteen dik bovenop ligt ; soms lijken ze helemaal niet zo dom. Kijk bijvoorbeeld alleen al eens naar het aantal aanhangers dat Scientology heeft ; een dure oplichterij die om een soort sekte draait waar ze geloven dat ze op een dag met een vliegende schotel naar een andere planeet gebracht gaan worden ; half Hollywood is er lid van. Het is zelfs bij oppervlakkig lezen nog ongeloofwaardiger dan de matrix, en toch trappen er mensen in. 't Is vaak ook maar hoe je het brengt.

(Vergelijkingen met bestaande gevestigde religies trek ik in dit verband liever niet, maar er zijn wel zekere parallellen te vinden. Het kunnen omgaan met cognitieve dissonatie dat de meeste geloven vragen, (religieus of anderszins) speelt ook bij complotdenkers natuurlijk een grote rol in het dagelijks leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
L. Ron Hubbard was best een leuke science fiction schrijver voordat hij door z'n herseninfarct 'verlicht leider' van de Scientology kerk werd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut ; ik hou wel van science fiction. Maar het moet inderdaad wel een lolletje blijven.

Andere antwoorden (2)

Er zullen uiteraard mensen zijn die dat geloven. Net zoals er mensen zijn die denken dat zij van een andere planeet komen om hier op aarde een taak te vervullen.

Misschien is het waar, wie zal het zeggen ;)

Wat en hoe het ook allemaal in elkaar zit, we leven zoals we leven en we bepalen zelf hoe ons leven eruit ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vast en zeker, die zijn er vast. En die zullen ook nog wel een gezond verstand hebben.

Toen Rien Poortvliet het boek 'de kabouter' schreef dacht ik ook dat het (misschien) wel echt zou kunnen zijn maar dat ik ze toevallig niet zag. Och, ik vond dat altijd zo'n mooi boek en het pracht me ietsje aan het twijfelen.(prettig gestoord zal ik maar zeggen)