Er zijn mensen, neonazi's maar ook anderen die geloven dat er geen Joden op grote schaal zijn omgebracht in concentratiekampen tijdens het bewind van Adolf Hitler. Dit wordt de ontkenning van de holocaust genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Holocaust-ontkenners vind je meestal in kringen die geloven in de zogenaamde Joodse Samenzwering (het idee dat een groep Joden er op uit is de wereldmacht in handen te krijgen) en komt dus altijd uit de antisemitische hoek. Niet alleen (neo)nazi's, ook in Arabische landen (die Joden vaak weinig gunstig gezind zijn) horen we deze geluiden.

Het komt er op neer dat ze beweren dat de holocaust nooit heeft plaatsgevonden, dat alle bewijzen ervoor vervalst zijn en alle ooggetuigenverslagen onderdeel uitmaken van een groot complot om de Joden in een zielig daglicht te stellen en zo bepaalde priveleges / medelijden af te dwingen.

Het ontkennen van de holocaust is met alle bewijzen en verhalen die er zijn bijna net zo moeilijk als proberen te ontkennen dat er evolutie plaats heeft gevonden, maar ook daar zijn mensen die zich in alle mogelijke bochten wringen om de overduidelijke feiten te ontkennen. Mensen kunnen buitengewoon effectief informatie negeren die niet in hun straatje past.

Overigens noemen holocaustontkenners zichzelf liever holocaust-revisionisten; al is hun herinterpretatie van de gegevens rondom de holocaust soms wel een heel erg vrije.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1!
Ontkenning van de holocaust is een poging om van de geschiedenis van de holocaust door nazi-Duitsland een complottheorie te maken.

Een complottheorie verklaart een gebeurtenis alsof een organisatie of overheid die expres zo heeft georganiseerd. Feiten worden zo aan elkaar geknoopt dat het lijkt alsof dat bewezen is.

Zo hadden de nazi's ingewikkelde complottheorieen over de Joden om te 'bewijzen' dat de Joden de schuld hadden aan vanalles en nog wat. Daarom moesten ze vernietigd worden en dat is de holocaust. Nu zijn er weer groepen die proberen deze geschiedenis te verdoezelen door het zo voor te stellen dat deze geschiedenis niet waar is, maar een complottheorie.