Wat maakt mensen verschillend?

Allereerst heb je het genotype. Deze variëert bij ieder persoon. Dit is zeg maar de basis van wat mensen verschillend maakt. Toen de zaadcel de eicel bevruchte etc. Wat daar uit voorvloeide.

Daar buiten heb je nog de opvoeding. Ookal zou twee mensen met hetzelfde genotype hebben, bijvoorbeeld een een eïge tweeling zullen zij nooit helemaal gelijk zijn. Tussen deze twee zijn altijd innerlijke en uiterlijke verschillen. Dit komt door de opvoeding en culturele verschillen. Hetgeen wat ze eten, hoe ze behandeld zijn door anderen en hun verleden. Je verleden is ook iets wat impact heeft op het hedendaagse gebruiken of je persoonlijkheid. Mensen die mishandeld zijn (om van extreme gevallen te spreken dan) zijn qua persoon ook anders dan verwende mensen die altijd anders kregen.

Alles wat je doet heeft invloed op hoe je wordt. Niemand heeft hetzelfde genotype, laat staan óók nog eens dezelfde culturele invloeden gehad. Dat maakt mensen verschillend.

Om nou eens te reageren op je extra uitleg. Je zegt dat mieren en mussen allemaal opelkaar lijken. Alleen daar is helemaal niks van waar. Mieren zijn dan misschien niet een goed voorbeeld omdat ze zo klein zijn maar mussen lijken echt niet opelkaar.

Neem nou eens mensen die werken in de dierentuin, zij weten toch altijd hun eigen dieren uitelkaar te houden. Dit door uiterlijke verschillen.

En je moet niet vergeten dat voor jou (en mij trouwens ook) Chinezen ook allemaal op elkaar lijken. Vanuit jouw oogpunt zijn chinezen dus ook allemaal hetzelfde. Terwijl voor een Chinees wij allemaal op elkaar lijken. Gek, maar waar. Dat is hetzelfde over wat jij zegt over mussen. Vanuit het oogpunt van de mus lijken ze echt niet allemaal op elkaar. Anders zou een moeder toch nooit haar kinderen terug kunnen vinden als iedere mus gelijk was?

Dus wat betreft je extra uitleg is het goede antwoord, wat mensen verschillend maakt is de manier hoe je er naar kijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Uiterlijke kenmerken, opvoeding, cultuur, gewoontes, intelligentie, opleiding enz. enz. Allemaal aspecten wat mensen verschillend maakt.

Maar mensen hebben meer overeenkomsten dan verschillen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mieren en mussen lijken mensen misschien ook allemaal hetzelfde. Weet je trouwens dat net zoals wij vinden dat Aziaten op elkaar lijken, Aziaten precies hetzelfde over Europeanen denken
13 jaar geleden
Dieren lijken voor ons allemaal hetzelfde, maar dat is helemaal niet zo.
Iedere mier is weer anders, zowel in uiterlijk als gedrag maar dat is voor ons niet waarneembaar.
Zo zit het ook bij mussen, muizen, apen, noem maar op.

Vroeger hoorde je ook wel zeggen dat donkere mensen en chinezen ook allemaal op elkaar lijken.
Inmiddels weten de meeste mensen dat dit ook niet klopt.

Kortom: Je vraag klopt niet, wat mensen verschillend maakt, komt voort uit dezelfde bron als wat dieren verschillend maakt: Het eigen unieke en persoonlijke karakter en uiterlijk.